کتاب خواندن پلی است به دنیای دیگر. دنیایی از واقعیت‌ها و تخیلات. همه‌چیز بستگی به انتخاب و دنیای موردعلاقه‌تان دارد. آگاهی، دید متفاوت، تقویت ذهن و مغز، باز کردن درهای جدید و … ازجمله موارد بی‌شمار تأثیر کتاب بر روی خواننده کتاب است. در این مقاله به شما کاربران آموزش خواهیم داد که چگونه می‌توانید کتاب خواندن را شروع کنید.

چگونه کتاب بخوانیم؟

چرا تمایل به کتاب خواندن دارید؟

این روزها نوع کتاب‌ها و همچنین مطالعه آن‌ها دستخوش تغییر شده است. تکنولوژی بیشترین نقش را در این تغییرات داشته است. حال این تغییرات در جهت مثبت بوده است یا منفی؟

اگر در حال مطالعه این متن هستید پس احتمالاً تصمیم گرفته‌اید برای کتاب خواندن اقدام کنید. در همین ابتدای کار هزاران کتاب در دسته‌بندی‌های مختلف در اختیارتان قرار می‌گیرد که انتخاب را سخت می‌کند. به این موضوع فکر کنید که به چه موضوعاتی علاقه دارید و چه موضوعاتی در دسته‌بندی‌تان نمی‌گنجد.

  • انتظارات و هدفتان را مشخص کنید و قبل از شروع بدانید که برای چه منظور و با چه هدفی اقدام به شروع یک کتاب می‌کنید. انتظار دارید پس از مطالعه کتاب چه چیزی به دست بیاورید.
  • دقت کنید که اگر باهدف افزایش بار علمی و یا تحلیل به سراغ کتاب خواندن می‌روید، این کتاب باید بر دانش شما بی‌افزاید و اندکی سطح دانش، نوع تفکر و ذهن را تقویت کند. طبیعی است که کتاب انتخابی باید از سطح فعلی شما بالاتر باشد.
  • علاقه و شخصیت خود را به هنگام انتخاب مدنظر داشته باشید. مطمئناً دوستان و آشنایان انتخاب‌های متعددی را پیش رویتان قرار می‌دهند ولی سعی کنید تصمیم نهایی را خودتان بگیرید.
  • به این فکر کنید که به دنبال چه احساس و تجربه‌ای هستید و سپس دست به انتخاب بزنید.

اقدام برای تهیه کتاب

پس از تصمیم‌گیری در رابطه با انتخاب مناسب‌ترین کتاب حال نوبت به خرید کتاب می‌رسد. از خرید آنلاین تا مراجعه به کتاب‌فروشی و دانلود کتاب به‌صورت فایل‌های PDF  هر یک گزینه‌هایی برای تهیه کتاب است. بسته به شرایط خود اقدام به تهیه کتاب کنید.

  • قبل از اقدام برای تهیه کتاب برای اطلاع از مشخصات دقیق کتاب می‌توانید به سایت کتاب‌خانه ملی به نشانی nlai.ir مراجعه کرده و تمامی مشخصات را به دست بیاورید.
  • دقت داشته باشید که برای مطالعه یک نسخه کتاب اگر 2 هفته زمان لازم باشد برای نسخه‌های کپی همان کتاب شاید چندین برابر باید زمان صرف کنید.
  • ممکن است با نسخه‌های الکترونیکی و حتی فایل صوتی کتاب هم برخورد کنید که می‌توانید از آن‌ها هم کمک بگیرید.

برای مطالعه کتاب برنامه‌ریزی کنید

بهتر است در یک برنامه جامع برای مطالعه کتاب برنامه‌ریزی کنید. در وهله اول بدانید چه زمان‌هایی از وقت شما آزاد است؟ این زمان‌ها را یادداشت کنید. در مرحله بعد یاد بگیرید که چه زمان‌هایی از وقت آزادتان برای کتاب خواندن مناسب است. به‌عنوان‌مثال یک کتاب علمی و سنگین گزینه مناسبی برای مطالعه قبل از خواب نیست.

دقیقاً همانند سایر کارهای خود برای کتاب خواندن هم ارزش قائل شوید و آن را در برنامه‌های روزانه و یا هفتگی خود بگنجانید.

محل مناسب برای مطالعه کتاب

روشنایی، مکان مناسب و آرامش محیط مهم‌ترین اجزا برای یک محل مناسب است. محیط شما باید حتماً از نور کافی برخوردار باشد. چنانچه امکان‌پذیر است پنجره‌ها را باز کنید تا هوا در اتاق در گردش باشد. عوامل حواس‌پرتی همچون گوشی همراه و … را از خود دور کنید و با آرامش اقدام به مطالعه کنید.

آشنایی با قسمت‌های مختلف کتاب

عموماً تمامی کتاب‌ها با چینش و قسمت‌بندی مشخصی منتشر می‌شوند. در ادامه این قسمت‌ها را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

اطلاعات کتاب:

در ابتدا شما با اطلاعات مختلف کتاب منجمله سال انتشار، نام نویسنده و یا مترجم، سال انتشار، نسخه کتاب، قیمت و … را مشاهده خواهید کرد.

مقدمه:

این بخش عموماً در رابطه با موضوع کتاب نیست و نویسنده به توضیحات ابتدایی در رابطه با خود و یا اطلاعات خاصی از کتاب می‌پردازد. شاید مطالعه این بخش خیلی ضروری نباید و این شما هستید که تصمیمی می‌گیرید این بخش را مطالعه کنید یا از آن عبور کنید.

معرفی:

این بخش در رابطه با موضوع کتاب و البته خوانندگان است که در آن توضیحات اولیه در رابطه با موضوع و همچنین مباحث مرتبط، ذکر می‌شود. چنانچه لازم می‌دانید می‌توانید این بخش را نیز مطالعه کنید.

بخش پایانی:

در قسمت پایانی نیز با اطلاعاتی در رابطه با کتاب، نویسنده، کتاب‌های مشابه و یا سخن پایانی مواجه خواهید شد.

مهارت‌های لازم برای مطالعه کتاب

برحسب نوع و موضوع کتاب مهارت‌های مختلفی در مطالعه مورداستفاده قرار می‌گیرد. برخی از این موارد را با یکدیگر مرور می‌کنیم.

تندخوانی

این روزها از تندخوانی و مطالعه سریع زیاد نام‌برده می‌شود. ولی بدانید که این مهارت در هر شرایطی مفید واقع نمی‌شود. ولی به‌صورت کلی تندخوانی آموزشی جامع نیاز دارد که ما قبلاً در هاوکن‌یو این مقاله را منتشر کرده‌ایم که می‌توانید در لینک زیر مطالعه کنید.

چگونه سریع و تند بخوانیم و از یاد نبریم؟ (آموزش تند خوانی)

بررسی اجمالی کتاب:

این کار بیشتر برای کتاب‌های تحلیل و اطلاعاتی مؤثر است. برای آشنایی ابتدایی با کتاب در ابتدا به سراغ سرفصل‌ها بروید. سعی کنید متوجه شوید که کتاب سعی در انتقال چه اطلاعاتی دارد. برداشت اولیه خود را داشته باشید ولی آن را از روی سرفصل‌ها قضاوت نکنید.

در قسمت اول نگاهی اجمالی به تیترها، پاراگراف‌های ابتدایی و نهایی و کلمات داشته باشید. با این بررسی اجمالی ایده‌های اولیه در رابطه با کتاب را به دست خواهید آورد.

  • دقت داشته باشید که اگر نوع کتاب شما رمان و یا داستانی است ممکن است با نگاه به قسمت‌های انتهایی هر بخش، داستان برای شما مشخص شود و جذابیت اولیه را نداشته اشد.

نحوه مطالعه انواع کتاب


 مطالعه کتاب‌های شعر و مقالات:

بخش بررسی که قبل‌تر به آن اشاره کردیم در رابطه با این کتاب‌ها اهمیت بالایی دارد. این نوع کتاب‌ها عموماً دارای بخش‌های کوتاه و سرفصل‌های فراوان هستند که با بررسی سرفصل‌های دسترسی آسان و راحتی به بخش‌های موردعلاقه خواهید داشت. با این کار شاید تصمیم بگیرید که برخی بخش‌های کسل‌کننده را مطالعه نکنید و زمان بیشتری را به بخش‌هایی که علاقه‌مند هستید اختصاص دهید.

  • به‌صورت معمول در مطالعه این مقالات و کتاب‌ها ترتیبی خاصی برقرار نیست و می‌توانید بخش‌ها انتخابی را به‌صورت دلخواه مطالعه و بررسی کنید.
  • سعی کنید با داستان و حس کتاب درگیر شوید و آن را به‌خوبی حس کنید. مطالعه سریع و گذشتن از داستان، مطالعه را برای شما خسته‌کننده و ملال‌آور می‌کند.

مطالعه کتاب‌های درسی، تحلیل و محتوایی

هدف از مطالعه این دست کتاب‌ها معمولاً کسب دانش و اطلاعات است. مهم‌ترین بخش در حین مطالعه در دسترس بودن دفترچه یادداشت برای نوت برداری نکات مهم است. تکنیک‌های مختلفی برای نوت برداری استفاده می‌شود که

  • یک یا دو پاراگراف را مطالعه و سپس سعی کنید نکات مهم و هر آنچه این بخش توضیح می‌دهد را در قالب یک یا دو جمله یادداشت کنید.
  • یادداشت‌های خود را مطالعه کنید. در پایان مطالعه هر بخش سعی کنید یک جمع‌بندی از نوشته‌های خود داشته باشید و مجدداً یک‌بار آن‌ها را مرور کنید. مطمئن شوید مفهوم تمامی یادداشت‌های خود را به‌خوبی متوجه می‌شوید.

در برخی از کتاب‌های آموزشی شاید لازم نباشد که تمامی محتوا را کلمه به کلمه مطالعه کنید و هر بخش شامل توضیحات اضافی باشد که شما نیازی به آن ندارید ولی فراموش نکنید که هیچ بخش یا سرفصلی را نباید نخوانده رها کنید.

نکته مهم در رابطه با کتاب‌های درسی مطالعه منظم و مستمر است. عموماً این کتاب‌ها شامل کلاس‌های درسی است که می‌بایست متناسب با برنامه کلاسی با کتاب‌های پیش بروید و سعی کنید از مطالعه عقب نمانید.