پلی استیشن 4 یا ایکس باکس وان؟ پلی استیشن وان یا ایکس باکس؟ کدام بهتر است؟ اگر به دنبال خرید کنسول بازی هستید اولین سوالی که به ذهنتان خواهد رسید مقایسه پلی استیشن و ایکس باکس است که در این مقاله  پلی استیشن و ایکسباکس وان را با یکدیگر مرور خواهیم کرد.

در این مقاله به مقایسه قیمت، ویژگی ها، بازی ها و لوازم جانبی دو کنسول سونی و مایکروسافت می پردازیم تا بدانیم کدام یک برای خرید مناسب تر است.  خیلی به سراغ حاشیه و مقدمه نخواهیم و خیلی سریع به مقایسه این خواهیم پرداخت.

با تغییراتی که سال گذشته شرکت های مایکروسافت و سونی بر روی کنسول های خود ایجاد کردند، دست علاقه مندان به بازی برای انتخاب بازتر شده است. آیا به دنبال کنسولی با کارایی بالا هستید یا قیمت برایتان مهم است؟ پی اس 4 پرو و ایکس باکس وان ایکس، برترین کنسول هایی هستند که تمام نیازهای گیمرها را برآورده می کنند. اما اگر شما به دنبال یک چیز ارزانتر و در عین حال با قابلیت بالا هستید، پی اس 4 و ایکس باکس وان اس گزینه های خوبی هستند.

 

  • PS4 Pro، نمونه ی ارتقا یافته ی PS4 است که قادر به اجرای بازی های با کیفیت  4K می باشد. و دارای فناوری تازه کشف شده ی Boost Mode است.
  • در مقایسه، سایز Xbox One S کوچکتر است ولی مجهز به کابلی برای پخش با کیفیت 4k است و دارای فناوری HDR است. این دستگاه ها، هر دو حیرت انگیزند ولی در مقابل  Xbox One X ، حرفی برای گفتن ندارند.
  • Xbox One X ظاهری کوچکتر و جذابتر دارد و دارای برتری هایی مثل قابلیت پخش ویدیوهای با کیفیت 4k می باشد.

انتخاب هر یک از این کنسول ها بستگی به اولویت های شخصی شما دارد. PS4 در مقایسه با Xbox One ، در بازی های 3 نفره کارایی بیشتری دارد. تنها دارندگان ایکس باکس وان به مجموعه آی پی دسترسی دارند. بازی هایی مثل Halo و Gears of War و Forza و موارد دیگر برای همیشه در مایکروسافت وجود دارند.

سونی نیز بازی های مختص به خود را دارد که در ایکس باکس وان یافت نمی شود. بازی هایی مثل Uncharted و  Gran Turismo Sport و  God of War و  Death Stranding و Persona 5 و  Street Fighter V  و  The Last Guardian.

در ادامه به مقایسه قیمت ها، بازی ها، طراحی و تمام ویژگی های مهم این دو می پردازیم.

قیمت PS4  در مقایسه با  Xbox One

 

امروزه خرید هر دو کنسول، به همراه چند بازی و یک حافظه داخلی کار آسانی ست.

تولید ایکس باکس وان متوقف شده است. اما شاید هنوز در بعضی خرده فروشی ها یافت شود. با روی کار آمدن ایکس باکس وان ایکس، قیمت ایکس باکی وان اس در بازار پایین تر آمده است. حتی می توان وان اس را به همراه یک یا دو بازی، با قیمت 200 یورو خریداری کرد. حتی اگر خواهان ارتقای حافظه باشید، کنسول ایکس باکس وان قابلیت استفاده از حافظه ی اکسترنال را دارد. که این حافظه ها هم با قیمت مناسب در دسترس‌اند.

PS4 Slim ، که اکنون طرفدار زیادی دارد، با قیمتی حدود 249یورو و با حافظه ی 500 گیگ، در بازار موجود است. برخلاف Xbox One ، شما مشکلی برای یافتن بازی دلخواهتان نخواهید داشت. اگر حافظه ی بیشتری نیاز دارید، می توانید حافظه ی پی اس 4 را ارتقا دهید.

PS4 Pro، کمی گرانتر است. قیمتی حدود 349 یورو دارد. حافظه داخلی آن 1 ترا بایت است. با توجه به اینکه این دستگاه از نمونه قبلی خود دو برابر قدرتمندتر است، اختلاف 100 یورویی خیلی زیاد نیست. متاسفانه از زمانی که PS4 Pro به بازار آمده است، مدل های قدیمی تر حتی در خرده فروشی ها سخت یافت می شود. بنابراین اگر به دنبال خرید مدل های قدیمی تر هستید، باید برای خرید وقت بگذارید.

Xbox One S، با حافظه ی 2 ترا بایت، (که به گفته مایکروسافت تمام نمونه هایش به فروش رفته است)، با قیمتی حدود 349 یورو، از مدل های قدیمی تر خود گرانتر است. مدل های با حافظه ی 500 گیگ و 1 ترا بایت، خیلی ارزان تر هستند. قیمت آنها به ترتیب 249 یورو و 299 یورو می باشد.

ویژگی های PS4  در مقایسه با  Xbox One

برا مقایسه 4 کنسول با هم، ویژگی های زیادی را باید موردنظر قرار داد. برای آسان شدن این کار، هر ویژگی را به طور جداگانه بررسی می کنیم.

اندازه‌ی PS4  در مقایسه با  Xbox One

اگر به دنبال جعبه ای با ظاهر شیک و جمع و جور برای میز تلویزیونتان هستید، باید به این نکته توجه کنید: ایکس باکس وان قدیمی، سایزی بسیار بزرگتر از پی اس 4 دارد.

کنترلرهای PS4  در مقایسه با  Xbox One

هر دو کنسول ویژگی های پایه کنترلرهای قبلی خود را دارند، اما بنظر می رسد DualShock 4، خیلی با گذشته تفاوت دارد. مایکروسافت همان کنترلرهای قدیمی ایکس باکس 360 را دارد  که کارایی خوبی هم داشتند. روکش کنترلر ایکس باکس وان نیز به جای اینکه دوباره طراحی شود، کمی تغییر کرده است.

دو تغییر اساسی در این کنترلرها ایجاد شده است. یک دکمه روی کنترلر ایکس باکس وان تعبیه شده که عمل ماشه تفنگ را انجام می دهد و با فشردن آن صدای شلیک گلوله ایجاد می شود. همین ماشه های پر سر و صدا باعث محبوب تر شدن ایکس باکس وان شده است.

همچنین مایکروسافت، کنترلر مدل دی خود را به روزتر کرده است. کنترلرهای قدیمی ایکس باکس وان 360، به یک کنترلر راحت تر و کارآمدتر تبدیل شده است. متاسفانه کنترلرهای ایکس باکس وان هنوز با باطری کار می کنند. ولی کنترلرهای پی سی 4، مدل دوآل شاک 4 قابل شارژ شدن هستند. هرچند اگر از کنترلرهای باطری خور ایکس باکس وان استفاده کنید، خواهید دید می توان با آنها زمان بیشتری را می توان بازی کرد نسبت به کنترلرهای قابل شارژ پی اس 4 که به طور متناوب نیاز به شارژ شدن دارند.

تغییرات دوآل شاک 4 قابل توجه هستند. از نمونه های قبلی خود بزرگتر و سنگین تر هستند و احساس قدرت بیشتری نسبت به دوآل شاک 3 به بازیکن می دهند.

با این اوصاف، کدام یک پیروز میدان هستند؟ نمی توان به این سوال پاسخ داد. اگر شما عاشق کنترلر های ایکس باکس وان 360 باشید، حتما کنترلرهای ایکس باکس وان را ترجیح میدهید.

کنترلرهای Elite ایکس باکس وان نیز قابل توجه هستند. بسیار قابل دسترسی هستند ولی ویژگی های محدودی دارند. اگر قصد دارید برای خرید کنترلر، قیمت زیاد بپردازید، این مدل کنترلرهای پیشرفته برای افرادی که می خواهند حرفه ای تر بازی کنند مناسب است. دسته های آنالوگی و دی پدهای قابل تعویض، قفل ماشه، قابلیت تنظیم به صورت دلخواه، از ویژگی های مهم کنترلرهای الیت هستند که تقریبا تمام نیازهای یک گیمر را تامین می کنند.

برای سخت تر کردن انتخاب شما، لازم است بگوییم کنترلرهای پیشرفته ی ایکس باکس وان اس، توانایی های بیشتری دارد. کاور این کنترلرها قابل تعویض است. عملکرد گسترده ای دارد ضمن اینکه دارای بلوتوث است، که با این ویژگی قابل استفاده برای کامپیوتر شخصی هم هست.

بازی های اختصاصی PS4  در مقایسه با  Xbox One

هرکدام از این کنسول ها، بازی های منحصر به فرد و جذابی را عرضه کردند، بازی هایی که مختص خودشان است. انتخاب نهایی بسته به سلیقه شخصی شماست.

ما چند بازی جذاب که ارزش بررسی داشته باشند را برای شما دسته بندی کرده ایم.

بهترین بازی های اختصاصی PS4

Uncharted 4: A Thief’s End: (آنچارتد4، مرگ دزد) ناتان دریک، شخصیت اصلی این بازی ست. این بازی با ماجراجویی های جذاب و گیرا قصه ی دل انگیزی را روایت می کند.

The Last of Us Remastered: شاهکاری دیگر با مضمون افسانه های یوحنایی که معیاری جدید برای بازی های روایی است. شخصیت های اصلی این بازی ناتی داگ، جول و الی هستند.

The Last Guardian: بعداز 10 سال انتظار، بالاخره لست گاردین عرضه شد. حاصل تلاش های تیم Ico، افسانه ی زیبای دو همسفر است که با هم در دنیای رمزآلود خود پیش می روند.

Bloodborne: می توان گفت از برترین کارهای نرم افزاری ست. شخصیت اصلی این بازی دارک سول است. قصه مربوط به دوران قرون وسطی ست و دارای جنگ های بسیار خشن می باشد.

Yakuza 0: این بازی در چند سری عرضه شده است. درگیری های پرشور و تشنج زیادی در آن اتفاق می افتد. این بازی روایتی از مافیای ژاپن است.

Ratchet and Clank: می توان گفت این بازی از بهترین و دلچسب ترین بازی های پی اس 4 است.

بهترین بازی های اختصاصی ایکس باکس وان

Gears of War 4: مارکوس فنیکس همراه شخصیت ها و دشمنان جدید در این بازی حضور دارد. ترکیب هولناک حرکات و شلیک های آهنگین آن از نمونه های قبلی آن بهتر است.

Halo 5: Guardians: استودیو 343، با تولید سه گانه Reclaimer ، کار شگرفی انجام داده است. گاردینز یکی از فصول داستان ماجراجویی های مسترچیف، شخصیت اصلی این داستان، می باشد.

Ori and the Blind Forest: این قصه ی زیبا با روایت احساسی و جذابی که دارد، شما را وا می دارد مانند یک کودک جیغ بکشید و گریه کنید.

Rare Replay: این بازی که کلکسیونی از 30 بازی قدیمی و نوستالژیک است، حتما ارزش خرید دارد.

Forza Horizon 3: یکی از بهترین بازی های رالی ست. هاریزون 3، متشکل از صدها ماشین و اتفاقات و اکتشافات جدید است.

Quantum Break: جنگجوی این داشتان دارای قدرت فرازمینی ست که می تواند زمان را تسلیم خود کند.

نتیجه گیری هاو کن یو

PS4 کنونی ظاهری چند وجهی دارد با ویژگی های منحصر به فرد و همچنین بازی های مخصوص خود می باشد. بازیکنانی که به دنبال تجربیات جذاب و JRPG های گسترده هستند، عاشق پی اس 4 خواهند شد. علاوه بر این، این دستگاه عملکرد خوبی در بازی های سه نفره دارد.

PS4 Pro از زمان عرضه تا کنون به جایگاه واقعی خود رسیده است و از ویژگی هایی مثل کیفیت 4کا و فناوری تازه معرفی شده ی Boost Mode، برخوردار است.

پلی استیشن، برای دارندگان پی اس 4، همان کنسول با ویژگی های جدید است.

Xbox One نیز، یک انتخاب کم نظیر است. خصوصا با بازی هایی مثل Halo، Forza و Gears of War که در خود دارد. از زمانی که فیل اکسپنسر، مالک این برند شده است، غیر از فسخ بازی پرطرفدار اسکال بوند، شاهد تمرکز بیشتری روی بازی ها هستیم.

علاوه بر این، بازی های ایکس باکس همه جا یافت می شوند و در ویندوز 10 هم قابل اجرا هستند. در حال حاضر، ایکس باکس اس، ما را تا اواخر امسال که از پروژه Scorpio رونمایی خواهد شد، سرگرم خواهد کرد.

مقالات مرتبط


چگونه گیمر شویم ( 10 مرحله برای تبدیل شدن به یک گیمر حرفه ای )