تست باتری گوشی چگونه است؟ اغلب کاربران گوشی‌های هوشمند، بعد از مدتی استفاده از دستگا‌ه‌های تلفن همراه خود مشکلاتی را در حیطه باتری گوشی خود تجربه می‌کنند. چون باتری‌ها مصرفی هستند، در طول زمان کیفیت عملکردشان کاهش می‌یابد و بعد از چند سال، قابلیت آن‌ها دیگر مانند روز اول، نخواهند بود. اگر از آن دسته از کاربران گوشی‌های اندروید هستید که سلامت باتری گوشی‌ برای شما حائز اهمیت است، این مقاله از هاوکن‌یو را از دست ندهید تا مروری بر نحوه بررسی سلامت باتری گوشی‌های اندروید خود داشته باشید.

آیا می‌توان سلامت باتری گوشی‌های اندروید را بررسی کرد؟

باتری گوشی‌های اندروید-هاوکن‌یو

متأسفانه، اندروید راهی را برای چک کردن سلامتی باتری گوشی‌های اندروید خود ارائه نکرده است. باید بدانید که، اندروید اطلاعات اولیه مربوط به باتری گوشی‌های خود را در تنظیمات خود ارائه می‌دهد.

در تنظیمات گوشی سراغ بخش مربوط به باتری رفته و بر روی منوی سه‌نقطه‌ای در سمت راست کلیک کنید. در صفحه مربوط به “استفاده باتری (Battery usage)”، شما یک لیست از برنامه‌هایی را خواهید دید که بیشترین مصرف را از آخرین زمان شارژ گوشی شما داشته‌اند. روی منوی سه نقطه ضربه بزنید و گزینه “مصرف کامل دستگاه ( Show full device usage)” علاوه بر برنامه‌ها، میزان مصرف باتری توسط فرآیندهای سیستمی مانند صفحه‌نمایش و خود سیستم‌عامل را نیز نمایش می‌دهد.

توجه داشته باشید که چک کردن میزان مصرف باتری گوشی کمکی به حفظ سلامتی باتری گوشی شما نمی‌کند. اما حداقل با این کار می‌توانید برنامه‌هایی را باتری گوشی شما را به شدت مصرف می‌کنند شناسایی کرده و مصرف آن‌ها را محدود کنید. در همین راستا، مطمئن شوید که نکاتی که در ادامه این مقاله برای صرفه‌جویی در مصرف باتری گوشی‌‌های اندروید ذکر شده است را از دست نمی‌دهید.

تست باتری گوشی با یک کد

باتری گوشی‌های اندروید-هاوکن‌یو

سیستم‌عامل اندروید چندین کد مخفی دارد که می‌توانید آ‌ن‌ها را در صفحه شماره‌گیر گوشی خود وارد کرده سپس با زدن دکمه تماس به منوهای testing دسترسی پیدا کنید. یکی از این کدها، اطلاعات مختلف در مورد گوشی شما، ازجمله سلامتی باتری آن را به نمایش می‌گذارد.

متاسفانه در منوی Testing گوشی‌های Pixel 4 با اندروید 10 گزینه‌ای برای نشان دادن اطلاعات باتری وجود ندارد. اما در سایر گوشی‌ها این بخش وجود دارد پس اگر گوشی شما مدل دیگری است با خیال راحت می‌توانید در این قسمت اطلاعات مربوط به باتری آن را دریافت کنید.

اندروید تنها همین یک امکان را برای دریافت اطلاعات باتری گوشی‌های اندروید فراهم کرده است. برای چک کردن سلامتی باتری گوشی خود، به راه‌حل “شخص ثالث” نیاز خواهید داشت.

بررسی سلامت باتری گوشی‌های اندروید با AccuBattery

AccuBattery  یکی از بهترین برنامه‌ها برای کسب اطلاعات کامل در مورد باتری گوشی‌های اندروید است. با وجود اینکه نمی‌تواند داده‌های زیادی را به‌ عنوان یک برنامه کاربردی فراهم کند اما بهترین کنترل‌کننده سلامت باتری گوشی برای کاربران اندرویدی است که گوشی‌های خود را Root نکرده باشند.


نکات مهم هنگام شارژ کردن گوشی موبایل


AccuBattery  چگونه سلامت باتری گوشی‌های اندروید را بررسی می‌کند؟

برای تست باتری گوشی بعد از نصب این نرم‌افزار، یک صفحه معرفی همراه با برخی اطلاعات درباره نحوه کار AccuBattery مشاهده خواهید کرد.

ایده اصلی پشت این برنامه این است که نشان ‌می‌دهد باتری گوشی شما قبل از کاهش عملکرد، تعداد محدودی چرخه‌ شارژ، داشته است. چرخه کامل شارژ به هر بار تکمیل چرخه شارژ و رسیدن از شارژ 100 درصد به 0 درصد گفته می‌شود. لزومی ندارد این کار به یکباره انجام بگیرد.

به‌عنوان‌مثال، در نظر بگیرید که باتری گوشی شما از 100درصد به 50درصد خالی شده است. اگر گوشی خود را به شارژ بزنید تا به 100 درصد برسد و سپس مجددا اجازه دهید دوباره شارژ آن به 50 درصد برسد، یک چرخه کامل اتفاق افتاده است.

AccuBattery نشان می‌دهد که با شارژ کردن دستگاه تا 80 درصد به جای 100 درصد، چرخه‌های شارژ کمتری استفاده خواهد شد و درنتیجه عمر باتری گوشی‌های اندروید افزایش خواهد یافت. این اپلیکیشن با چند ابزار مختلف به شما کمک ‌می‌کند که به این هدف برسید.

نحوه‌ی استفاده از AccuBattery

باتری گوشی‌های اندروید-هاوکن‌یو

بعد از انجام یک سری تنظیمات اولیه، می‌توانید کار خود را با نمایه‌های AccuBattery شروع کنید اما این نمایه‌ها اطلاعات زیادی را نمایش نمی‌دهند. به دلیل ماهیت برنامه، ابتدا باید آن را نصب کرده و مدتی با روال معمولی که دارید از گوشی خود استفاده کنید تا بعد از گذشت مدتی استفاده بتواند اطلاعاتی دریافت کند که بتواند نمایش دهد.

برای شروع، باید زمانی که باتری به 80 درصد شارژ می‌رسد، تلفن خود را از برق جدا کنید.  AccuBattery قابلیتی دارد که می‌تواند سطح مشخصی از شارژ را زمانی که شارژ گوشی به آن عدد می‌رسد، به شما اعلام کند. اگر می‌خواهید این قابلیت را تنظیم کنید، روی نمایه Charging کلیک کنید و اسلایدر آبی را تا سطح دلخواه حرکت دهید.

زمانی که گوشی شما به برق متصل می‌شود، این نمایه اطلاعاتی را در مورد مدت زمانی که طول می‌کشد تا شارژ باتری گوشی به سطح مورد نظر برسد، نمایش خواهد داد. این کار به مرور به شما کمک می‌کند تا مدت زمان لازم برای شارژ شدن باتری گوشی خود را تخمین بزنید.


دلایل داغ شدن گوشی و راه‌های جلوگیری (تمامی علت‌ها و روش‌ها)


بررسی میزان مصرف شارژ اپلیکیشن‌های پرمصرف

باتری گوشی‌های اندروید-هاوکن‌یو

در نمایه‌ی “Discharging” اطلاعاتی در مورد نحوه مصرف شارژ توسط گوشی خود را خواهید یافت. این نمایه نشان می‌دهد که مصرف شارژ توسط گوشی شما زمانی که صفحه نمایش آن روشن، خاموش و در حالت deep sleep بوده، به چه میزان بوده است که این خود به نوعی تست باتری گوشی می‌باشد.

در بخش App usage access، اطمینان حاصل کنید که گزینه Grant permission فعال باشد به عبارتی به اپلیکیشن اجازه کامل دهید تا به اطلاعات مصرفی گوشی شما دسترسی داشته باشد. انجام این کار اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می‌دهد که مشخص می‌کند کدام برنامه‌ها بیش از همه باتری گوشی شما را تخلیه می‌کنند.

زمانی که هوش مصنوعی برنامه درمی‌یابد که شما چطور از موبایل خود استفاده می‌کنید، شروع به تخمین زمان طول عمر باتری گوشی شما در سطح شارژ فعلی می‌کند. توجه داشته باشید که این کار متفاوت از کار کالیبره کردن باتری، که کار غیرضروری‌ای به حساب می‌آید، است.

داده‌های AccuBattery مربوط به سلامت باتری گوشی‌های اندروید

باتری گوشی‌های اندروید-هاوکن‌یو

تمامی اطلاعاتی که بدست می‌آید به نحوه بررسی وضعیت سلامتی باتری گوشی شما بستگی دارد. نمایه Health، سلامتی باتری گوشی را در مقایسه با ظرفیت برآورد شده در کارخانه نشان می‌دهد. این مقایسه به شما این امکان را می‌دهد تا ببینید باتری گوشی شما در مقایسه با زمانی که کاملا نو بوده است، اکنون چه میزان انرژی را می‌تواند در خود ذخیره کند.

برای درک بیشتر، می توانید نمودار Battery wear را در شکل بالا مشاهده کنید. این نمودار نشان می‌دهد که شما روزانه چه میزان فشار به باتری گوشی اندروید خود وارد می‌کنید. مشاهده و بررسی این نمودار به شما کمک می‌کند در صورت لزوم تغییراتی در نحوه استفاده خود از گوشی‌تان ایجاد کنید.

اگر می‌خواهید آمار مصرف روزهای گذشته خود را ببینید ، به نمایه History نگاهی بیندازید.

 گزینه‌های AccuBattery و ارتقاء حرفه‌ای آن

باتری گوشی‌های اندروید-هاوکن‌یو

موارد گفته شده تا الان تمام آن چیزی است که باید در مورد استفاده از AccuBattery بدانید. قبل از شروع، باید اولویت‌های خود را چک کنید تا مطمئن شوید تنظیمات آن مطابق میلتان باشد. بر روی منوی ۳ نقطه در بالا سمت چپ ضربه بزنید. به بخش Settings رفته و به تنظیمات آن نگاهی بیندازید. سپس آن‌ها را به نحوی که دوست دارید تغییر دهید.

این گزینه‌ها به شما اجازه می‌دهند که واحد دما را تغییر دهید، زمان‌هایی را به عنوان “مزاحم نشوید یا Do Not Disturb” تنظیم کنید تا اپلیکیشن دیگر در مورد زمان شارژ شدن نوتیفیکیشن نفرستد. به‌طور پیش‌فرض، AccuBattery  یک نوتیفیکیشن دائمی را با برخی اطلاعات باتری نشان می‌دهد. اگر این نوتیفیکیشن‌ها برایتان آزاردهنده است، می‌توانید آن‌ها را غیرفعال کنید.

اگر از برنامه لذت می‌برید، باید بر روی خرید نسخه AccuBattery Pro فکر کنید. تنها با چند دلار، می‌توانید از شر تبلیغات مزاحم خلاص شوید و به تم‌های تیره دسترسی پیدا کنید. به علاوه آمارهای قبلی بیشتری را مشاهده کنید و اطلاعات بیشتری مربوط به باتری را به نوتیفیکیشن آن اضافه کنید.


سه عادت بد که باطری گوشی یا لپ‌تاپتان را خراب می‌کند


به‌راحتی سلامتی باتری گوشی‌های اندروید را چک کنید

با AccuBattery  به‌سادگی می‌توانید میزان سلامت باتری گوشی اندروید خود را چک کنید. یک یا دو هفته بعد از نصب به آن زمان بدهید تا اطلاعات مورد نیاز را دریافت کرده و نتایج آن‌ها را در اختیارتان قرار دهد.

به یاد داشته باشید که نیازی نیست در مورد سلامت باتری گوشی خود بیش‌ ازحد حساس باشید. اگر باتری خود را به‌ طور کامل تخلیه نکنید، برای سال‌ها مثل روز اول سالم خواهد ماند. بد نیست که سلامتی باتری گوشی را تا جایی که می‌توانید حفظ کنید اما نباید بر روی آن حساس شوید.

 

برای دانلود مستقیم این اپلیکیشن از Google play بر روی این لینک ضربه بزنید.

 

روش‌های دیگری برای تست باتری گوشی معرفی شده اند، که در این مقاله ما به مهمترین این موارد اشاره کردیم/.

منبع: makeuseof.com