اگر تا به حال یک روز را به کوله گردی اختصاص داده باشید، مسلما دقت کرده اید که طی سفرتان چه قدر گرسنه میشوید. زمانی که میخواهید به بک پکینگ (مسافرت با یک کوله مسافرتی یا کوله گردی) بروید و مجبورید کوله پشتی ای که چندین کیلو است را مدام با خود حمل کنید و در جاهای خارج از محدوده شهری راه بروید نیز این گرسنگی بیشتر خواهید شد. در چنینی مواقعی که به یخچال آشپزخانه تان دسترسی ندارید چه میکنید؟

ما در این مقاله از هاو کن یو برای کمک به افراد مبتدی که به روش بک پکنیگ سفر میکنند و  برای اجتناب از این که غذای ناکافی با خود به همراه ببرند،  تصمیم گرفته ایم تا  بهترین توصیه ها را به همراه راهنمایی هایی لازم برای پک کردن غذا برای اولین  سفرتان ارایه دهیم.

چند قطعه اساسی  از تجهیزاتی که برای پخت و پز لازم در کوله گردی است را به همراه ببرید.
کوله گردی غذا - هاو کن یو


1.اجاق گاز سفری

بعضی از افراد ترجیح میدهند که اجاق سفری با خود به همراه نبرند. اگر چندان با محیطی که بدان میروید آشنا نیستید ممکن است که نتوانید در آن جا  غذای گرم و پخته و راحت پیدا کنید. میتوانید یک اجاق گاز سفری ساده و سبک را که  به طور مستقیم به مخزن سوخت متصل است را انتخاب نمایید.

2.سوخت اجاق گاز

حتما اطمینان حاصل کنید که سوخت متناسب با اجاق گازتان را تهیه کرده اید. و سوخت کافی با خود به همراه ببرید تا مجبور نشوید از یک شعله ضعیف و کوچک استفاده کنید. از فروشنده ها کمک بخواهید تا شما را در این مورد راهنمایی کنند.

3.قابلمه

برای مبتدی ها  توصیه میشود که از یک قابلمه بلند و سبک وزن که چند منظوره هم میباشد استفاده کنند. از این قابلمه میتوانید  برای جوشیدن آب  و یا گرفتن آب غذا و تفت دادن آن  و یا درست کردن یک وعده غذایی در درون آن استفاده کنید. برخی قابلمه های چند تکه دیگر و در عین حال سبک وجود دارند که میتوانید از آن ها نیز استفاده کنید.

4.قاشق چنگال برای خوردن غذا

ترجیجا میتوانید از یک قاشق و چنگال  مخصوص که دسته بلندی دارند استفاده کنید تا زمانی که آن را داخل بسته خوراکی یا قابلمه تان میکنید دست و آستین هایتان کمتر کثیف شوند. البته بردن یک قاشق چنگال ساده از خانه هم کارتان را راه می اندازد.

5.کبریت یا فندک

برای روشن کردن آتش یا اجاقتان مسلما به کبریت یا فندک احتیاج دارید. توصیه میشود تا  برای زمانی که میخواهید در حیات وحش آتش روشن کنید حتما دو وسیله برای روشن کردن آتش یا گازتان به همراه داشته باشید تا اگر یکی از آن ها کار نکرد از دیگری استفاده نمایید. مثلا فندک به همراه یک سنگ چخماق کوچک. میتوانید از کبریت های ضد آب نیز استفاده کنید.

هنگام انتخاب مواد غذایی مورد نیازتان که باید با خود ببرید، در ابتدا و در درجه اول وزن آن ها را در نظر بگیرید.
کوله گردی غذا - هاو کن یو


اگر قبلا برای کمپینگ به  اردوگاه رفته باشید، مسلما  اولین غذایی که برای بکپکینگ کردن نیز به یادتان می آید قوطی های کنسروی لوبیا و سیب زمینی هستند. البته با وجود خوشمزه بودن این غذاها، بسیاری از افرادی که به صورت بکپکینگ سفر میکنند، اصلا آن ها را توصیه نمیکنند و علت آن است که این قوطی ها علاوه بر  جای زیادی که میگیرند، وزن زیادی دارند که این وزن به پشتتان فشار آورده  و پیاده روی را برایتان سخت تر میکند و علاوه بر آن مجبور هستید  تا  هنگام برگشتن،  قوطی های خالی را در حیات وحش باقی بگذارید.

در عوض، بیشتر کوهنوردان مبتدی غذاهای آماده ی کوهنوردی را انتخاب میکنند. این غذاها  معمولا خشک هستند و برای آب انداختشان 10 تا 20 دقیقه وقت و فقط مقداری  آب گرم احتیاج است و این همان مزیتی است که آن ها را از نظر وزنی سبک و ساده نگه میدارد.

از سوی دیگر،  توجه داشته باشید که بسیاری از مارک های غذاهای خشک شده حاوی مقادیر زیاد نمک و نگهدارنده ها هستند و اختلاف نظراتی درباره این که چقدر خوب و سالم هستند وجود دارد. به گفته Brenda L. Braaten, Ph.D., R.D که نویسنده سایتی در ضمینه غذاهای سالم و سبک برای کوهنوردان است، استفاده  از غذهای از پیش آماده شده توصیه نمیشود.

به گفته او این غذاها طعم مطلوبی ندارند. اما این  بدین معنا نیست که نباید غذاهای خشک شده بخورید، بلکه میتوانید با قیمت ارزان تر جایگزین های خوش طعم تری مانند  حبوبات، برنج قهوه ای فوری و یا لوبیای خشک شده  که در هر مغازه ای پیدا میشوند را تهیه کنید.

آیا برای  وعده های غذایی خشک نشده راه حلی دارید؟ اگر فقط برای یک شب بیرون میمانید و یا  اگر مایل هستید خلاقیت به خرج دهید  مقدار زیادی  از غذای آماده در منزل نیز میتوانند پاسخگوی یک یا دو روز شما باشند. مثلا میتوانید پیتزای باقی مانده از شب گذشته تان،  راویولی تازه، سس پستو و میوه هایی مانند انگور و پرتقال را  بسته بندی کنید و با خود ببرید. فلفل قرمز، گوشت های کوچک لوله ای، نخود فرنگی، آجیل های شکلاتی، توت های یخ زده، کلم بروکلی، پنیر و حتی ساندویچ هایی که از غذا فروشی گرفته اید و یا سالاد پاستا جزو غذاهای راحت و آسان و متعارفی هستند که برای سفرهای کوتاه یک یا دو روزه ترجیح داده میشوند. اگر طول روز هوا گرم باشد، غذاهای تازه ای  مانند پنیر و سالاد ماکارونی را زیر کاپشن بادیتان نگه دارید  تا مانند عایق عمل کند و مشکلی برای غذاها رخ ندهد. فقط مطمئن شوید تا آن ها را از قبل آماده کرده باشید. کارهایی از قبیل خرد کردن و پوست کندن.

غذاهای متنوعی که حاوی مواد مغذی مهم و طعم های مختلف باشند را با خود ببرید.
کوله گردی غذا - هاو کن یو


زمانی که به بکپکینگ یا کوله گردی رفته اید یک وعده غذایی متعادل و رضایتبخش نباید از نظر کیفیت غذایی دور از وعده غذایی کاملی که در منزل میل میکنید باشد. ترکیبی از  کربوهیدرات، پروتئین و چربی برای وعده های غذایی خود در نظر بگیرید. بعد از گذشت یک مدت  تنظیمات لازم را  یاد می گیرید، اما وقتی  برای اولین بار بکپکینگ را شروع می کنید، بسیار  مهم است که گزینه های مختلفی به همراه  داشته باشید که  در پایان کوهنوردیتان در مورد مواد غذایی ای که با خود به همراه برده اید حس خوبی نداشته باشید و یا دوستشان نداشته باشید. سعی کنید  تا از غذاهایی با طعم های مختلف مانند نمکی، شیرین، طعم دار و حتی ترش استفاده کنید.

یکی از چیزهایی که همه حرفه ای های بکپکینگ در آن اتفاق نظر دارند ، استفاده از کربوهیدرات ها است. قرار است که بدنتتان سختی و فشار زیادی را تحمل کند و در این شرایط سوخت مورد ترجیح بدن، کربوهیدرات ها هستند. چیزهای کوچکی مثل تافی با خود ببرید که میتوانید به راحتی بین وعده های غذاییتتان بخورید و با این کار میزان قند خونتان را تنظیم کنید.

در اینجا  ممکن است که کمی تعجب کنید: چیزهایی که خوردن آن ها را  در خانه دوست دارید، ممکن است در زمان بکپکینگ مطابق میل شما نباشند. مثلا اگر عاشق خوردن آجیل هستید، شاید در طی بکپکینگ نتوانید آن را میل کنید.

با توجه به سخنان جیل داگلاس، کوهنورد فوق العاده و مربی برنامه رویدادهای فصلی REI برای زنان، با گذشت زمان دانش  کافی را  به دست آورده و مقدار دقیق مواد غذایی مناسبی که باید با خود ببرید را به دست خواهید آورد.

به گفته او: مسلما شما ترجیح میدهید که جای این که غذای کمی داشته باشید، غذای زیادی به همراه ببرید و قطعا نمیدانید که  ممکن است با چه شرایطی مواجه میشوید. تصور کنید که به دلیل سنگین بودن کوله پشتیتان مچ پایتان پیچ بخورد و مجبور شوید که به اورژانس زنگ بزنید و یکی دو روز از وقتتان در آنجا تلف شود.

طول و شدت سفر خود را در نظر بگیرید.
کوله گردی غذا - هاو کن یو


اشتباه بزرگی که ممکن است مرتکب شوید این است که  در مورد مسیر سفرتان به اندازه کافی  تحقیق  انجام ندهید. شاید مسیرتان فراز و نشیب زیادی داشته باشد. پس حواستان به میزان غذایتان باشد.

به گفته Aaron Owens Mayhew، M.S.، R.D.N متخصص برنامه ریزی غذا در سفرهای این چنینی، که دانش خود درباره سفر را در وبسیات  BackcountryFoodie.com به اشتراک گذاشته است  “با توجه به مسیر و جایی که بدان میروید غذاهایتان را آماده کنید.”

او توصیه می کند که افراد در طول روز  و در منزل به میزان متوسط خوراکشان توجه کنند  و سپس با توجه به نوع سفرشان بین  25 تا 50 درصد  به آن میزان بیافزایند.

مسلما برای رفتن به یک پیاده روی کوتاه مدت و  روی زمین نسبتا  صاف و به سمت اردوگاه که  در تمام روز در آن آرامش دارید ، انسبت به پیاده روی و کوه نوردی به ارتفاعات بالا میزان غذای کمتری احتیاج است. هر دوی این سفرهای می توانند سفرهای عالی ای باشند،  البته  تا زمانی که مواد غذایی کافی برای خود برده باشید.

قبل از ترک منزلتان همه چیز را دوباره بسته بندی کنید تا وزن و فضای کمتری بگیرند.
کوله گردی غذا - هاو کن یو


به گفته Braaten توصیه میشود که تمام بسته بندی خود مواد غذایی را برداشته  و دوباره آن ها را  در کیسه های زیپلاک بسته بندی کنید. به نظرتان چه چیزی باعث می شود کیسه های پلاستیکی انتخابی خوب برای این سفرها باشند؟ آنها سبک وزن و قابل تنظیم هستند (بنابراین شما می توانید آنها را برای مصارف دیگر و به عنوان سطل زباله استفاده کنید و یا حتی دوباره آن ها  را با مواد غذایی مشابه با چیزی که داخلشان بوده است پر کنید، مثلا با رشته فرنگی یا بلغور جو دوسر پر کنید.) و اگر کیسه های فریزر تهیه کرده اید، می توانید آب گرم را داخل  آن ها ریخته و غذایتان را داخل آن خیس کنید و  با این کار دیگر لازم نباشد که ظرفی بشویید.

Braaten می گوید: زمانی که  مواد غذایی خود را دوباره بسته بندی می کنید، اندکی از وقت خود را برای سازماندهی  غذاهایتان به طوری که دسترسی بدانها آسان تر باشد بگذارید. مثلا کل ناهارتان را داخل یک کیسه زیپلاک بزرگ گذاشته و کل شامتان را داخل کیسه دیگر و یا مثلا کل غذای یک روزتان را داخل یک کیسه بگذارید. بنابراین زمانی که به کوه نوری میروید کارتان بسیار راحت تر خواهد  بود. کیسه مرتبط با غذای آن روز را برداشته و آن را داخل ماهیتابه قرار دهید و 10 دقیقه بعد وعده غذاییتان آماده است.

ضمننا با این که  وعده های غذایی خود را بسته بندی میکنید،  حواستان باشد که اثری از خود و زباله هایتان به جای نگذاری، مثلا مواد غذایی ای  که نمی خورید را بسته بندی کرده و با خود بیاورید و  تمام  زباله  های خود را با خود به همراه  بیاورید و ظرف غذا را در رودخانه  و نهرها نشویید.

اگر بخواهید میتوانید غذاهای جالب تری طبخ کرده و همراه داشته باشید.
کوله گردی غذا - هاو کن یو


کلید انجام این کار  یافتن دستور العمل غذاهایی  است که می توانید قبل از زمان رفتنتان آن ها را آماده کنید. زمانی که تازه شروع به کوله گردی میکنید رعایت اصول اولیه برایتان کافی است. اما هر چه در این سفرها راحت و تر و حرفه ای تر میشوید، میتوانید غذاهای خوشمزه تری که بلد هستید را نیز پخته و پک کنید و با خود ببرید. خانم کلی کیت، در صفحه  Instagram خود با آدرس   thebackcountrycook@ دستور العمل طبخ برخی از این غذاهای مناسب برای سفر های بکپکینگ را آموزش داده است که میتوانید از او کمک بگیرید.

در حالی که  ممکن است در ابتدا تمام این اطلاعات کمی به نظرتان غافلگیرانه بیایند، اما  حقیقت این است که بعد از گذشت زمان میتوانید  سیستم خود را توسعه دهید  و تمام مدت سفرتان از غذاهایتان راضی باشید و از آن ها لذت ببرید این غذاها ممکن است  وعده های غذایی خوشمزه ای که شما از ابتدا تهیه می کنید باشند و یا میتوانند یک باگت و مقداری پنیر باشند. مهمترین بخش این است که بیرون بزنید و شروع کنید.