چگونه شیشه خودرو را حرفه ای تمیز کنیم؟ برای تمیز کردن شیشه های خودرو گاهی اوقات با دردسر هایی روبه رو می شوید و به دلیل اینکه از موارد و تجهیزات نامناسب استفاده کنید و در کنار آن از تکنیک های اشتباه کمک می گیرد کار خود را سخت می کنید. در این مقاله از هاو کن یو با کمک شما کاربران روش صحیح و حرفه ای تمیز کردن شیشه خودرو را با شما مرور می کنیم.

نمی تواند این مورد را رد کرد که شیشه های خودرو مخصوصا شیشه جلو و عقب در ظاهر و زیبایی خودرو یکی از کلیدی ترین موارد هستند. از آن مهم تر گرد و خاک، دوده ی بنزین و گازوییل، فضولات پرندگان و برگ درختان روی شیشه های جلو و عقب ماشین می نشینند و علاوه بر معیوب کردن ظاهر ماشین، دید راننده را هم مختل می کنند. خوشبختانه تکنیک ها و محصولات زیادی برای تمیز کردن شیشه ی جلویی ماشین وجود دارند که ما در این مقاله می خواهیم آنها را به شما معرفی کنیم. این کار چندان سخت نیست اما بسیار مهم و تکنیک های ساده و جالب دارد. پس با ما همراه باشید.


چگونه خط و خش شیشه اتوموبیل را از بین ببریم؟


تمیز کردن بیرون شیشه جلویی

برف پاک ها را بلند کنید

قبل از اینکه مایع شوینده را روی شیشه اسپری کنید حتما از تمیز بودن زیر برف پاک ها هم مطمئن شوید. در طول فرایند تمیز کردن آنها را در هوا نگه دارید.

مایع شوینده را اسپری کنید

مایع شوینده را روی نیمی از شیشه ی جلویی ماشین اسپری کنید. می توانید قسمت چپ یا راست شیشه را انتخاب کنید. فرقی ندارد. طوری اسپری کنید که بیشتری حجم از شیشه را که می خواهید با یک بار پارچه کشیدن تمیز کنید پوشش دهید. دو سه اسپری از مایع شوینده معمولا کافی است. اگر شیشه جلویی بسیار بزرگ است چهار تا پنج بار اسپری کنید.


چگونه سقف خودرو را تمییز کنیم؟


پارچه را به صورت مستقیم و عمودی روی شیشه بکشید

پارچه ی تمیز را در دست بگیرید و بازوی خود را به سمت مرکز بالایی شیشه ی جلویی بکشید و بعد به صورت مستقیم و عمودی تا انتهای شیشه پایین بیاورید.دست خود را به بالای شیشه برگردانید اما کمی به سمتی از شیشه که کنارش ایستاده اید بکشید. یک بار دیگر پارچه را به صورت عمود و مستقیم به پایین بکشید. همینطور ادامه دهید و شیشه ی جلویی ماشین را تمیز کنید تا دستتان به سمت خودتان در کنار شیشه ی جلویی برسد و شیشه ی جلویی ماشین به طور کامل پاک شده باشد. اگر قدتان به اندازه ای نیست که به راحتی روی شیشه را تمیز کنید و مجبور هستید خم شوید، چهارپایه یا چیزی از این دست زیر پایتان قرار دهید.

شیشه را به صورت افقی و مستقیم پاک کنید

وقتی به صورت عمودی و مستقیم انجام دادید حالا به صورت افقی و مستقیم امتحان کنید. این بار هم از مرکز بالایی شیشه شروع کنید و مثل مرحله ی قبل بیایید جلو.

فرایند را در طرف دیگر شیشه تکرار کنید

وقتی یک طرف شیشه را پاک کردید فرایند را تکرار کنید تا طرف دیگر را هم تمیز کرده باشید. برای مثال اگر با یک طرف شیشه را به صورت افقی و مستقیم پاک کردید به سمت دیگر شیشه بروید تا طرف دیگر را هم پاک کرده باشید. اگر قسمتی از شیشه را لازم بود بیش از یک بار پارچه بکشید، این کار را انجام دهید و به صورت مستقیم پارچه را روی نقطه ی مورد نظر عقب و جلو بکشید. پارچه را به صورت دورانی نکشید چرا که بدین ترتیب لکه و الودگی باقی می ماند.

شیشه را جلا دهید و براق کنید

در مراحل اولیه مقصود این بود که آلودگی ها و گرد و خاک ها از روی شیشه پا کشوند. اما در این مرحله می خواهیم به شیشه جلا و درخشندگی دهیم و از این جهت باید دستتان را به صورت دورانی روی شیشه بچرخانید. بسته به اندازه ی شیشه ی جلویی ممکن است به چند تا پارچه ی تمیز نیاز داشته باشید. دست خود را به صورت دروانی روی سطح شیشه بچرخانید. از یک طرف ماشین شروع کنید سپس به طرف دیگر بروید تا کل سطح شیشه ی جلویی را براق کنید. وقتی کار تمام شد شیشه ی جلویی ماشینتان درخشش الماس خواهد داشت!

تمیز کردن شیشه ی جلو از داخل

استفاده از دستمال های میکروفیبر

روی داشبورد چند تکه پارچه تمیز قرار دهید تا مواد شوینده روی آن نریزند. می توانید از همان پارچه هایی که برای براق کردن شیشه استفاده کنید برای تمیز کردن داخل شیشه جلو بهره ببرید.


چگونه انواع بوی بد خودرو را از بین ببریم؟


روی پارچه چند قطره ماده شوینده اسپری کنید

چند قطره دیگر هم روی شیشه جلو اسپری کنید. از گوشه ی بالایی طرف مسافر، پارچه را در ردیف های موازی بالا و پایین بکشید تا به سمت راننده بیایید. وقتی نیمه ی اول شیشه جلو را تمیز کردید باید توقف کنید تا به قسمتی از شیشه ی جلو که در قسمت راننده قرار دارد ماده شوینده اسپری کنید. روی صندلی مسافر بمانید یا از بیرون و از طریق پنجره تنه ی خود را داخل ماشین کنید تا مبادا وزن خود را روی فرمان قرار داده و باعث آسیب بشوید.

قسمت سمت راننده را تمیز کنید

همانطور که قسمت مسافر را تمیز کردید، در قسمت راننده هم پارچه را از بالا به پایین محکم بکشید تا کل شیشه جلو از داخل تمیز شود. وقتی کارتان تمام شد یک پارچه ی خشک بردارید و کل شیشه را با آن پاک کنید تا دیگر هیچ مایعی روی آن باقی نماند. در حرکت های کوچک و دورانی دست خود را روی تمام شیشه ی جلوی ماشین بکشید.

مرتب کردن فرایند تمیز کردن شیشه خوردو

بطری اسپری مناسب را انتخاب کنید

از شوینده های شیشه حاوی آمونیاک اجتناب کنید. آمونیاک به ماشین هایی که پنجره های رنگی دارند آسیب بزنند. تقریبا تمام شوینده های شیشه که در خانه ها وجود دارد حاوی آمونیاک هستند. شوینده ای را انتخاب کنید که روی آن نوشته شده باشد “مناسب برای پنجره های رنگ شده” البته اگر پنجره های ماشینتان رنگ شده هستند. این شوینده ها در فروشگاه های لوازم خودرو پیدا می شوند.

آب برای تمیز کردن شیشه جلوی ماشین گزینه ای عالی است اما فاقد موادی است که در شیشه شوی ها وجود دارد و تاثیربخشی آن کمتر است. اگر می خواهید از آب به عنوان شیشه شوی استفاده کنید باید آن را همراه با پارچه ای ساخته شده از میکروفیبر استفاده کنید تا از تمیز شدن کامل شیشه جلو مطمئن شوید. یادتان نرود که آمونیاک برای بسیاری از مواد بسیار خطرناک است. آمونیاک برای سلامتی انسان هم خطرناک است بنابراین بهتر است آن را برای تمیز کردن قسمت داخلی شیشه استفاده نکنید.


چگونه چراغ های خودرو را تمییز کنیم؟


برای تمیز کردن مراحل را بدانید

تمیز کردن شیشه جلوی ماشین باید آخرین مرحله از تمیز کردن کل ماشینتان باشد. اگر می خواهید ماشین خود را پولیش کنید یا دورباره رنگ بزنید حتما آن را قبل از تمیز کردن شیشه ی جلو انجام دهید. در غیر این صورت واضح است که لکه های رنگ و پولیش ممکن است روی شیشه بمانند. اگر قسمت داخل پنجره های ماشین را هم تمیز می کنید این کار را قبل از تمیز کردن قسمت داخلی شیشه جلو انجام دهید تا از باقی ماندن مواد شوینده روی شیشه جلوی تمیز اجتناب کنید.

انتخاب مکان مناسب برای تمیز کردن خوردو

مکان مناسب را انتخاب کنید اگر ماشینتان در آفتاب پارک شده است شیشه شوی تبخیر می شود. بهتر است قبل از تمیز کردن شیشه جلوی ماشین آن را در سایه یا گاراژ پارک کنید.

بهترین پارچه یا حوله را برای تمیز کردن شیشه جلو انتخاب کنید

برای تمیز کردن شیشه جلوی ماشین یک حوله یا پارچه ی ساخته شده از میکروفیبر انتخاب کنید. وزن آن حداقل 300 GSM باشد. این نوع حوله ها می توانند تا هشت برابر وزنشان را د آب نگه دارند و سطح نرمی دارند. علاوه بر این از آنجا که جاذبه ی الکتروالاستیک را به شیشه ی جلو القا می کنند، مانع ایجاد خش در آن می شوند. از این جهت ماده به جای اینکه روی شیشه کشیده شود از آن جدا می شود. حوله های ساخته شده از میکروفیبر در فروشگاه های لوازم خودرو وجود دارند.

تمیز کردن شیشه جلوی ماشین با استفاده از برف پاک کن ها

استفاده از اهرم برف پاک کن

اهرم برف پاک کن شیشه جلو را پیدا کنید. اهرم برف پاک کن شیشه  اهرم بلند، صاف یا زاویه داری است که در سمت راست ستون فرمان قرار دارد. اگر نتوانستید اهرم را پیدا کنید به دفترچه راهنمای خودروی خود نگاهی بیندازید یا با تولیدکننده تماس بگیرید.

اهرم برف پاک کن را به سمت خود بکشید

وقتی لهرم برف پاک کن را به صورت صاف و به دور از ستون فرمان به عقب می کشید دو جریان موازی از مایع برف پاک کن به روی شیشه جلویی پاشیده می شود. اگر اهرم برف پاک کن را به سمت خود کشیدید اما مایعی به روی آن پاشیده نشد یا پاشش آن ضعیف بودن، کاپوت را بالا بزنید و مخزن مایع برف پاک کن را پیا کنید و در صورت خالی بودن آن را پر کنید. اگر برف پاک کن ها کار نکردند ماشین خود را به تعمیرگاه ببرید و آنها را تعویض کنید. همچنین می توانید خودتان برف پاک کن مناسب را پیدا و جایگزین قدیمی ها کنید اما قبل از انجام این کار به دفترچه راهنمای خودروی خود مراجعه کنید تا از اندازه ی مناسب مطلع شوید.

اهرم برف پاک کن را رها کنید

وقتی دیدید که مایع کافی وارد مخزن برف پاک کن شد اهرم را رها کنید تا فرایند تمیز کردن تمام شود. اگر مایع برف پاک کن روی شیشه باقی ماند صبر کنید تا مخزن آن دوباره خالی شود و بعد از نوع دیگری آن را پر کنید. از سوی دیگر می توانید اصلا برف پاک کن ها را تعویض کنید. با یک تعمیرکار مجرب و حرفه ای مشورت کنید تا در این زمینه بهترین راهنمایی را به شما ارائه کند. همانطور که قبلا هم در هاو کن یو بیان کرده بودیم تیغه های برف پاک کن را باید هر دو سه سال تعویض کنید. اگر در خود تیغه ی برف پاک گرد و خا کو آلودگی انباشته شده آن را با الکل یا مواد معدنی تمیز کنید.

پاک کردن شیشه جلوی ماشین با استفاده از خمیر  Detailing Clay 

مقداری خمیر بردارید

این خمیرها آلودگی و گرد و خاک را به خود جذب می کنند. در بسیاری از لوازم خودرو فروشی ها این خمیر ها را که با نام انگلیسی  Detailing Clay شناخته می شوند می تواندی پیدا کنید. مقداری آب روی شیشه جلوی ماشین اسپری کنید. سپس مقداری مایع روان کننده به شیشه جلو بریزید. بدینوسیله خمیر بهتنر می تواند روی شیشه حرکت کند. میزان این مایع هم به اندازه ی شیشه بستگی دارد. طبیعتا یک اتوبوس نسبت به ی کماشین کوچک به میزان بیشتری آب و مایع روان کننده نیاز دارد.

خمیر را در دست بگیرید

درست همانطور که یک قالب صابون را در دست می گیرید. انگشت سبابه و وسط خود را روی خمیر قرار دهید و انگشت شستتان را روی ی کطرف و باقی انگشتانتان را روی طرف دیگر قرار دهید. سپس خمیر را روی آب یا مایع روان کننده ای که روی شیشه پاشیده اید حرکت دهید. خمیر باید به نرمی و روانی روی شیشه ی خیس حرکت کند.

خمیر را روی شیشه قرار دهید

دستتان را به شیشه دراز کنید و خمیر را در وسط آن قرار دهید. خمیر را باید در انتهای مرکز شیشه جلو قرار دهید یعنی جایی که به کاپوت وصل می شود.

خمیر را در سراسر شیشه بکشید

آن را از انتهاب شیشه به بالا یعنی جایی که به سقف ماشین متصل است بیاورید. وقتی یک خط عمودی را تکمیل کردید خمیر را مجددا در انتهای شیشه قرار دهید اما اینبار در جایی که اندکی به خودتان نزدیکتر باشد.  یک خط عمودی دیگر از شیشه به سقف ماشین بکشید. خط دوم باید با خط اول موازی باشد. خمیر را در سراسر سطح شیشه جلویی در خطوط عمود و صاف بکشید و ردیف ها را اندک اندک به خودتان نزدیک تر کنید.

خمیر را روی هر آلودگی که می بینید بکشید. وقتی خمیر گیر کرد و به کندی حرکت کرد معلوم می شود که به جرم و الودگی اصابت کرده است. آن را پاک کنید.

به قسمت دیگر ماشین بروید و این فرایند را تکرار کنید

همین فرایند را دوباره شروع کنید. خمیر را در وسط شیشه قرار دهید. آن را در خط عمودی صاف به سمت سقف ماشین بکشید. پس از تکمیل خط عمودی، خمیر را به پایین و نزدی ککاپوت بیاورید. خمیر را در نقطه ای قرار دهید که اندکی به مکانی که خمیر را از آن حرکت دادید نزدیک تر باشد. خمیر را در خطوط موازی و عمودی به بالا بکشید و اندک اندک آن را به سمت خود نزدیک تر کنید.

در انتها، وقتی کار تمام شد، شیشه را با حوله پاک کنید

یک حوله ی ساخته شده از میکروفیبر بردارید و در ی کدست بگیرید و آن را در حرکت های دروانی و گسترده ، روی شیشه جلوی ماشین بکشید. با اینکار هر خمیر اضافه ی مانده روی شیشه را پاک خواهید کرد.