اینکه چگونه در سربالایی رانندگی کنیم در وهله نخست شاید احتیاج به آموزش نداشته باشد چرا که زیاد با آن سر و کار نخواهید داشت اما کافیست یک بار به سراشیبی و سر بالایی برخورد کنید تا دریابید که باید مهارت های رانندگی در سربالایی و نکات مهم آن را هم قبلا می آموختید.

رانندگی در سربالایی کار سختی است، مخصوصا اگر راننده تازه کار باشد. اگر اتوموبیل شما دنده اتوماتیک نباشد برای بالا رفتن از سربالایی ها به مشکل بر می خورید. اما لزوما نباید دنده اتوماتیک داشت تا بتوان سربالایی ها را طی کرد. حتی اگر خودروی شما هم دنده اتوماتیک باشد باز هم باید نکات مهم برای این نوع رانندگی را فرا بگیرید. در این مقاله می خواهیم سه روش برای بالا رفتن از سربالایی ها را به شما کاربران هاو کن یو آموزش خواهیم داد.

آموزش رانندگی در سراشیبی را هم می توانید از لینک زیر مطالعه و مشاهده کنید

چگونه در سراشیبی رانندگی کنیم؟ ( مهارت های رانندگی در سراشیبی )

سایر مهارت های رانندگی را نیز در این لینک از هاو کن یو می توانید مطالعه کنید

مجموعه مقالات ترفند های رانندگی

روش اول رانندگی در سربالایی

راندن ماشینی با دنده دستی در سربالایی

در ابتدا همینکه به سربالایی نزدیک می شوید سرعت را افزایش دهید. اگر مکان فراخ بود با دنده 4 یا حتی 5 به سربالایی نزدیک شوید. 80 درصد توان را به ماشین بدهید و تا جایی که می توانید در دنده 5 بمانید. اگر برای بالا رفتن از سربالایی انرژی جنبشی کافی داشته باشید نیازی به عوض کردن دنده نخواهد بود. فقط نباید سرعتتان خطرناک باشد و مخصوصا اگر با جاده و آن سربالایی آشنایی ندارید یا مخصوصا مانی که با پیچ قرار است رو به رو شوید. پس باید احتیاط کنید. اگر می دانید که در بالای سربالایی یک ییچ وجود دارد آماده ی آن باشید و گاز کمتر بدهید.

اگر موتور به مشکل بر خورد ( از صدا ی موتور و یا کند شدن حرکت خودرو) دنده را کم کنید. وقتی دارید با ماشین سربالایی می روید ماشین باید توان و انرژی بیشتری به چرخ ها بدهد تا با جاذبه ی زمین مبارزه کند و بالا برود.

اگر موتور زوزه می کشد و صدای جیغ می دهد احتمالا دنده بیش از حد بالا است. ممکن است ببینید که با اینکه دنده بالا است و مدام دارید گاز می دهید اما سرعت ماشین آهسته می شود. به محض اینکه دیدید سرعت ماشین دارد کم می شود به پایین ترین دنده تغییر دنده بدهید (دنده 3 یا 2 خوب است) و پا روی پدال گاز بگذارید. نباید در تعویض دنده عجله کنید ولی سرعت عمل در دنده معکوس گرفتن یک مزیت به حساب می آید.

به اندازه ای تند برانید که مناسب با دنده 3 باشد – میزان سرعت در هر ماشینی متفاوت است اما 30 تا 45 مایل در ساعت خوب است. برای جلوگیری از از دست رفتن انرژی جنبشی دنده ها را سریع عوض کنید. اگر موتور هنوز نمی تواند خوب سربالایی را طی کند به دنده 2 بزنید. در برخی شرایط که شیب خیلی زیاد است باید بزنید دنده یک.

یادتان نرود که بسیاری از ماشین ها با دنده 1 نمی توانند به راحتی و همواری سرازیری ها را طی کنند. اگر قبلا این کار را نکرده اید ممکن است ماشینتان تکان تکان بخورد.

حتی الامکان دنده را بالا ببرید تا در بنزین صرفه جویی شود. هر چه دنده بالاتر باشد ماشین در بنزین صرفه جویی بیشتری خواهد داشت. پس دنده را بالا ببرید تا در مصرف بزنین صرفه جویی شود. البته اگر امکان داشت.

سر پیچ سربالایی، دنده را پایین بیاورید. برای پیچیدن از پیچ سربالایی ها به توان و انرژی بیشتری نیاز است. قبل از وارد شدن به پیچ دنده را کاهش دهید – روی 2 بگذارید. بدین ترتیب برای پیچیدن از پیچ توان دارید و آن توان را برای بالارفتن از سربالایی حفظ کنید.

وقتی روی سرازیری هستید و ماشین را می خواهید از حالت توقف در بیاورید از ترمز دستی استفاده کنید. ترمز دستی نمی گذارد ماشین به عقب برگردد. وقتی روی سرازیری یا سربالایی توقف کرده ایدترمز دستی را بکشید. وقتی چراغ سبز شد پا روی کلاچ بگذارید.

بزنید دنده 1 و بعد آهسته پا را از روی کلاچ بردارید. وقتی کلاچ درگیر شد آهسته ترمز دستی را رها کنید. از آنجا که دارید از ترمز دستی استفاده می کنید پای شما می تواند آزادانه کنترل هایی را که شما را به بالای سراشیبی می برد انجام دهد. این کنترل ها عبارت اند از کلاچ و گاز. در این حالت، باید بنزین بیشتری به موتور بدهید تا ماشین به عقب نیاید. پیوسته گاز بدهید، ولی این کار را یک مرتبه انجام ندهید. اگر پا از روی گاز بردارید ماشین با یک تکان به عقب خواهد آمد و ممکن است به ماشین روبرویی بزنید.

روش دوم رانندگی در سربالایی

راندن ماشین دارای دنده اتوماتیک در سربالایی

 

بدانید که چطور توان بیشتر از ماشین بگیرید. وقتی ماشینی را سربالایی می برید، نسبت به زمانی که روی جاده ی صاف و هموار می رانید به توان بیشتری نیاز دارید. ماشینی که دنده اتوماتیک دارد هنگام بالا رفتن از سربالایی دنده ها را تنظیم می کند اما در عین حال باز هم باید با دست تنظیماتی انجام دهید تا از تغییرات بیش از حد دنده ها جلوگیری کنید.

استفاده از تنظیمات D1، D2 یا D3 مانع از این می شود که ماشین شما به دنده های بالاتر برود و در نتیجه می توانید در سربالایی از گشتاور ماشین با تایربخشی بیشتر استفاده کنید.

D1 (تنها دنده 1) : می توانید با استفاده از همان اهرمی که برای شیفت بین Drive ، Park و Neutral استفاده می کنید برای شیفت به دنده 1 استفاده کنید.  از دنده 1 برای سربالایی ها و سرعت پایین استفاده کنید. دنده 1 همچنین هنگامی که از سرازیری های بسیار تند استفاده کنید – با اینکار می توانید سرعت ماشین را کم کنید.

D2 (تنها دنده 1 و 2) : ممکن است با علامت 2 یا D2 مشخص شده باشد. در سربالایی های نسبتا بلند از حالت D2 استفاده کنید. همچنین از آن برای سرعت گرفتن پس از رفتن به دنده 1 استفاده کنید. دنده 2 سرعت بیشتری نسبت به دنده 1 به ماشین می دهد.

D3 (تنها دنده های 1، 2 و 3) : علامت آن 3 یا D3 است. وقتی ماشین در حالت D3 قرار داشته باشد تنها از سه دنده استفاده خواهد کرد و این وقتی باید با سرعت خوبی برانید به شما کمک خواهد کرد. اما در این حالت موتور فاقد گشتاور کافی برای نگه داشتن سرعت در دنده ی بالاتر است.

هنگام بالا رفتن از سربالایی از دنده پایین استفاده کنید. اگر با سرعتی بیش از 10 تا 15 مایل بر ساعت یا 16 تا 24 کیلومتر می خواهید حرکت کنید به دنده یک تغییر ندهید.

موتورتان با RPM بالاتری نسبت به حالات معمول خواهد گشت بنابراین از آن زیاد کار نکشید. دنده پایینتر فشار کمتری وارد می کند و حرکت ایمن و هموارتری در سربالایی خواهید داشت. وقتی از سربالایی بالا می روید جاذبه به ماشین فشار می آورد و وزن وارد بر موتور را سنگین تر می کند، و از این جهت موتور برای چرخاندن چرخ ها به توان بیشتری نیاز خواهد داشت. استفاده از دنده ی پایینتر در سربالایی موتور ماشین را در RPM بالاتری به حرکت خواهد انداخت و در نتیجه بدون اینکه توقف کنید، توان مورد نیاز برای رسیدن به بالا تولید خواهد شد.

روش سوم رانندگی در سربالایی

پارک کردن و راه انداختن ماشین در سربالایی

وقتی می خواهید روی یک سربالایی توقف کنید، حتی اگر چندان هم شیب نداشته باشد باید ترمز دستی را درگیر کنید. ترمز دستی معمولا یا وسط دو صندلی راننده و مسافر قرار دارد و یا کنار پدال های گاز و ترمز (مخصوصا در کامیون ها). ترمز دستی را درگیر نگه دارید تا از نقطه بیرون بکشید.

وقتی دارید روی سربالایی پارک می کنید چرخ های جلو را اندکی دورتر از جدول به طرف دیگر بچرخانید. بگذارید ماشین اندکی عقب بیاید تا قسمت عقب چرخ های جلویی که کنار جدول هستند به جدول بمالند. بدین ترتیب اگر ترمز دستی از حالت درگیری خارج شود ماشین به عقب نخواهد رفت – به عبارت دیگر جدول خیابان چرخ ها را قفل خواهد کرد. اگر ماشین را رو به سربالایی پارک می کنید چرخ های جلو را به سمت جدول بچرخانید. بدین ترتیب اگر ماشین به عقب برود چرخ های جلو به جدول خواهند خورد و قبل از اینکه ماشین عقب تر برود آن را متوقف خواهند کرد.

اگر ماشین را با ترمز دستی روی سربالایی پارک می کنید ، دنده را خلاص نکنید. اگر ترمز دستی از کار بیفتد، موتور باید چرخ ها را متوقف نکند و مانع چرخیدن آنها شود. این یعنی اگر حین پارک کردن ماشین، ماشین در دنده 1 بود نباید آن را خلاص کنید و باید به همان ترتیب پارک کنید.

با ترمز دستی ماشین را استارت بزنید.  مطمئن شوید که ترمز دستی بالا باشد، پا روی کلاچ بگذارید و به دنده 1 بزنید. گاز را حدود 1500 RPMقرار دهید و کلاچ را درگیر کنید تا صدای موتور در بیاید و کاپوت اندکی بالا بپرد و RPM اندکی پایین.

وقتی این کارها را انجام دادید پاهایتان را محکم نگه کنید. مطمئن شوید که ماشین دیگری روی خیابان سربالایی نباشد و اگر هم بود چراغ راهنما بزنید. ترمز دستی را بالا بیاورید ، دکمه رها را بزنید و پا را بسیار آرام از روی ترمز بردارید. اگر ماشین ناله کرد، یک نیم کلاچ بگیرید (حدود یک و نیم سانت).

اگر ماشین شروع کرد به عقب آمدن، دوباره ترمز دستی بکشید و پا روی ترمز قرار دهید و کلاچ را درگیر کنید. این حرکات را تمرین کنید تا کنترل کامل در دست داشته باشید و مانع عقب رفتن ماشین شوید. همینکه ترمز دستی را آرام رها می کنید ماشین یا باید سر جایش بایستد و تکان نخورد یا آرام به جلو حرکت کند. در هر دو حالت ترمز دستیرا رها کنید.  همینکه پا را آرام از روی کلاچ بر می دارید به آرامی اندکی گاز دهید.

هنگام راه انداختن ماشین روی سربالایی بیشتر گاز دهید. هر سربالایی بلندتر باشد ماشین به توان بیشتری برای جلو رفتن نیاز دارد. اگر ماشین دارای دنده اتوماتیک نیست کلاچ را روی سربالایی ها آهسته تر رها کنید.

راه انداختن ماشینی که دنده اتوماتیک دارد

وقتی می خواهید استارت بزنید ترمز دستی را پایین ندهید تا ماشین به عقب نرود. این نکته به ویژه وقتی مهم است که ماشین دیگری کنارتان پارک شده باشد. حتما چرخ های ماشین باید از جدول دور و به سمت خیابان چرخیده باشند. سوییچ را بزنید ، دنده را در 1 قرار دهید (دنده 2 یا Drive هم کفایت می کند) و با دقت پا را از روی گاز بردارید و وارد خیابان شوید.

چرخ های را صاف کنید ، وارد مسیر شوید و ماشین را مادامی که روی سربالایی هستید در دنده پایین نگه دارید. اگر مسیر شلوغ است، حتما از تردد ماشین های دیگر از روبرو اطمینان حاصل کنید. اگر ماشین از روبرو می آمد راهنما بزنید تا راننده ها بفهمند که می خواهید وارد خیابان شوید. صبر کنید تا همه ماشین ها عبور کنند، نگاهی به آینه ها بیندازید و آرام بیرون بیایید. پا را از روی گاز برندارید تا زمانی که از جای پارک بیرون آمده باشید. اصطکاک چرخ ها را حفظ کنید و بعد به سرعت پا روی گاز بگذارید تا ماشین به عقب نیاید و با ماشین عقبی برخورد نکند.

مجموعه مقالات ترفند های رانندگی

پارک کردن و راه انداختن ماشین روی سربالایی را تمرین کنید.  این نکات را در هر سربالایی، سرازیری با درجات شیب مختلف به کار ببندید و تمرین کنید. تا اگر زمانی در موقعیتی مشابه قرار گرفتید دست و پای خود را گم نکنید. حتی الامکان سعی کنید در سربالایی هایی تمرین کنید که ماشین در انها تردد نکند و ترافیک نباشد. اینگونه هم استرستان کمتر خواهد بود و هم اتفاق خاصی نخواهد افتاد.