کاهش ارتفاع خودرو یا ارتفاع زدن خودرو به انضمام معایب کاهش ارتفاع خودرو و مزایای کاهش ارتفاع خودرو را در کنار قوانین و مقدار ارتفاع استاندارد و قانونی خودرو را در این مقاله از هاو کن یو بررسی خواهیم کرد. با ما و این مقاله از هاو کن یو همراه باشید.

قبل از شروع و آموزش کاهش ارتفاع خود و باید بدانیم که چه ارتفاعی ارتفاع استاندارد است و برای هر خودرو چه قانون و اندازه ای برای ارتفاع خودرو در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر شاید تمایل دارید خودرویی که قبل تر ارتفاع آن را تغییر داده اید را مجدد به حالت استاندارد برگردانید. اما سوال اینجاست که …

 

ارتفاع خودرو چگونه اندازه گیری می شود؟

برای اندازه گیری ارتفاع خودرو به صورت صحیح و اصولی باید چند مورد را مد نظر داشته باشید. اول اینکه ارتفاع خودروی شما با چه نوع تایر و یا لاستیکی اندازه گیری می شود و دوم اینکه از کجای خودرو باید ارتفاع را اندازه گرفت.

قانون از این قرار است که برای اندازه گیری ارتفاع خودرو باید از زیر رکاب تا زمین اندازه گیری کنید و اعداد و ارتفاع های اعلامی به میلیمتر و یا سانتی متر همگی از زیر رکاب خودرو اندازه گیری می شوند.

در رابطه با تایر ها هم ارتفاع های اعلامی همگی مربوط به تایر های استاندارد خودرو است که در جدول زیر آن را برای هر تیپ خودرو مشخص کرده ایم.

 

ارتفاع استاندارد خودرو ها چقدر است

در لیست زیر یک جدول که مربوط به ارتفاع خودروهاست و از سایت اسمارت کار استفاده شده است را برای شما مهیا کرده ایم که می توانید ارتفاع متناسب با خودرو خود را در این لیست مشاهده کنید. باز هم تاکید می کنیم که ارتفاع از زیر رکاب خودرو اندازه گیری می شود.


مزایا و معایب کاهش ارتفاع خودرو

مزایای کاهش ارتفاع خودرو

تقویت ایرودینامیک: وقتی خودرو به زمین نزدیک باشد این یعنی هوای کمتری به زیر خودرو هدایت می شود و این به نوبه‌ی خود یعنی هوای کمتری به داخل خودرو کشیده می شود. این خاصیت ایرودینامیکی همان دلیلی است که اکثر خودرو های به روز و اسپروت دنیا که شتاب و سرعت در آن ها از اهمیت بالایی بر خرودارد است معمولا ارتفاع کمی نسبت به زمین دارند.

تقویت کنترل و کشش: به طور کلی پایین تر آوردن سطح خودرو و نزدیک تر شدن آن به زمین چسبندگی تایر ها به زمین را افزایش می دهد که این باعث تقویت کنترل روی ماشین می شود. در واقع اولین اتفاقی که با کاهش ارتفاع خودرو برای شما و خودرو می افتد افزایش مشترک کنترل بر روی خودرو است. اما این در مورد همه‌ی خودرو ها صدق نمی کند چرا که سیستم تعلیق پایین در برخی از وسایل نقلیه در واقع در کنترل ماشین اخلال ایجاد می کند.

کاهش خطر واژگونی در پیچ: این مورد را شاید بیش از سایر موارد شنیده باشید که خودرو هایی که ارتفاع کمتری دارند احتمال واژگونی هم در آن ها کاهش می باید.  بالا بودن مرکز ثقل برای هر خودرویی بار مسئولیت بیشتری را به همراه دارد، چرا که خطر واژگونی را افزایش می دهد. پایین آوردن سیستم تعلیق خودرو، مرکز ثقل را پایین می آورد و خطر واژگونی را کاهش می دهد.

زیبایی خودرو: همانطور که در اکثر خودرو های به روز و اسپورت در سراسر دنیا مشاهده می کنید کاهش ارتفاع خودرو و نزدیک بودن اجزای خودرو به زمین یک ظاهر قدرتمند و زیبایی را به خودرو های می بخشد و در طراحی خودرو های به روز دنیا تا جای امکان و استاندارد این مورد را رعایت می کنند.

چندین روش برای پایین آوردن ارتفاع اتومبیل وجود دارد. فرقی نمی کند بخواهید با کمی پایین آوردن ارتفاع یک ظاهر اسپورت به اتومبیلتان بدهید یا بخواهید تغییر چشمگیری در ارتفاع اتومبیلتان ایجاد کنید، یادگرفتن پایین آوردن ارتفاع اتومبیل فرایند آسانی است که به دستکاری محور تعلیق خودرو نیاز دارد. در این مقاله به شما نشان می دهیم که کل قضیه از چه قرار است.

معایب کاهش ارتفاع خودرو

افزایش احتمال لغزش ماشین: وقتی ارتفاع ماشین را کم می کنید، خطر سُر خوردن ماشین روی زمین، به خصوص زمانی که پرشی دارد، را افزایش می دهید. سرعت گیر ها در این شرایط می توانند مشکل ساز باشند. برخورد و تماس با زمین می تواند به بسیاری از قطعات خودروی شما آسیب برساند.

سایش تایر:  در برخی از موارد پایین آوردن ارتفاع خودرو می تواند تأثیرات نامطلوبی روی الگوی ساییدگی تایر داشته باشد. این قطعا چیزی است که قبل از پایین آوردن سیستم تعلیق ماشین باید در موردش تحقیق کنید. از سوی دیگر برخی به اندازه ای در زمینه کاهش ارتفاع خودرو غیر اصولی عمل می کنند که به دلیلی کاهش غیر معمول، سطح اسطحکاک بین خودرو و گلگیر خودرو در دست اندازی های به وجود می آید که به مرور به از بین رفتن تایر می انجامد.

درگیری با دیگر سیستم ها و قطعات: گاهی وقتی ارتفاع سیستم تعلیق ماشین را کم می کنید، آن را در تماس نزدیکتر با دیگر بخش های ماشین قرار می دهید، به خصوص زمانی که سیستم تعلیق را بیش از حد به سیستم ترمز ضد قفل، دیواره های تایر و غیره نزدیک می کنید.

کاهش راحتی و سر و صدا: این مورد کاملا به اصول و روش کاهش ارتفاع خودرو بستگی دارد ولی اگر غیر اصولی این کار را انجام دهید عموما در دست اندازی ها ضربات را به راحتی احساس می کنید و البته صدا های بیشتر و شدید تری هم در خودرو شنیده خواهد شد.

عدم هماهنگی در قطعات خودرو: شما با کاهش ارتفاع، خودروی خود را در شرایطی قرار می دهید که برای آن طراحی و ساخته نشده است، با کاهش ارتفاع، یکپارچگی در قطعات به خصوص در جلوبندی از بین می رود واحتمالا عمر برخی از قطعات با کاهش ارتفاع  کم تر شود.

اما حال که معایب و مزایای کاهش ارتفاع خودرو را خواندید و در نهایت تصمیم بر کاهش ارتفاع گرفتید به سراغ  آموزش و روش های کاهش ارتفاع خودرو می رویم.


چگونه ارتفاع خودرو را کاهش دهیم

اصل اساسی این است که پایین آوردن ارتفاع ماشین مزایا و معایبی به همراه دارد. بهترین کار این است درباره‌ی این فرایند با یک مکانیک تعلیم دیده و دارای دانش کافی بر اساس نوع خودروی خود مشورت کنید تا به شما در مورد تمامی جوانب کمک کند. تا وقتی از نتیجه‌ی کارتان مطمئن نشدید دست به هیچ اقدامی در راستای کاهش ارتفاع ماشینتان نزنید.

کاهش ارتفاع در خودرو های با فنر تخت (Leaf Springs)

ایجاد تغییر در فنر های تخت

اگر تا به حال به زیر برخی از خودرو ها نگاهی انداختته باشید در برخی خودرو ها فنر های تخت که از بزرگ تا کوچک روی یکدیگر سوار شده اند را دیده اید. این فنر ها به فنر های تخت یا Leaf Springs معروف هستند.  فنر های تخت از نوار های باریک استیل های فنری تشکیل شده اند که کنار هم قرار گرفته و با نوار به هم پیچیده شده اند. اگر خودرو شما ازین نوع است در قدم اول باید در آن ها تغییراتی به وجود بیاورید

کاهش انحنا در هر فنر

 پس از خارج کردن فنر های تخت از جای خود باید آن ها را به فروشگاه لوازم جانبی و معمولا کمک فنر سازی ها ببرید و انحنای آن را از کم کنید و یا از بین ببرید یا از قلاب معکوس برای آن استفاده کنید.

  • گزینه‌ی دیگر معکوس کردن ست آپ با قرار دادن اکسل روی فنر ورقه ای است که فلیپ کیت نام دارد. این کار می تواند توسط یک مکانیک غیر متخصص با ابزار های دستی رایج انجام شود.
  • برای کم کردن بیشتر ارتفاع، فلیپ کیت را با جعبه ها و گیره های پایین آورنده همراه کنید. این ها هم به صورت آنلاین موجود هستند و هم از فروشگاه های لوازم جانبی قابل خریداری می باشند. ارتفاعات مختلفی دارند و باعث می شوند وسیله‌ی نقلیه‌ی شما به شدت پایین تر از حالت عادی اش بیاید. می توانند توسط مکانیک های غیر متخصص هم نصب شوند. بر اساس اینکه ارتفاع را چقدر کم می کنید، ممکن است مجبور باشید یک دندانه‌ی C بالای محور اصلی تان نصب کنید. هدف از نصب این دندانه این است که فضای خالی یا اصطلاحاً لقی بزرگتری را بین فریم و محورتان ایجاد کنید.

کاهش ارتفاع در خودرو هایی با فنر لول یا مارپیچ (Coil Springs)

دستکاری در فنر ها

 

فنر های لول را می توان در سیستم تعلیق جلو یا عقب ماشین دید و روی فریم A یا محور ها متصل می شوند.

  • می توانید فنر های لول موجود را بردارید و آنها را با فنر های کوتاه تر جایگزین کنید، یا فنر ها را پیش تعمیر کار ببرید و کوتاهشان کنید.

خودتان هم می توانید فنر های لول را کوتاه کنید

از یک دستگاه هوابرش یا سنگ فرز برای بریدن آنها استفاده کنید.

  • بریدن را با برش به قسمت های نصف یا یک چهارم شروع کنید، زیرا این برش غیر قابل برگشت بوده و یک عمل دائمی است. ممکن است مجبور شوید ضربه گیر های کوتاه تری نصب کنید یا آنهایی که دارید را متناسب با اندازه ها برش بزنید.

کاهش ارتفاع خودرو با تعویض فنر به فنر های بادی

فنر ها و ضربه گیرها را تغییر دهید

در این روش شما می توانید از کمک فنر های کیسه ای استفاده کنید که البته از لحاظ قیمت کمی شاید دچار چالش شوید. البته اگر همچین تصمیم گرفتید می توانید کمک های خودرو خود را بعد تر هم بفروشید و قسمتی از هزینه ها را جبران کنید که البته توصیه می کنیم تا پایان انجام کار از فروش کمک ها خودداری کنید.

  • این روش پایین آوردن ارتفاع ماشین علاوه بر نصب کیسه های هوا به جای فنر ها ممکن است به نصب خطوط هوا، کمپرسور هوا، محفظه‌ی نگه دارنده‌ی هوا و سوئیچ فعالسازی سیستم هم نیاز داشته باشد.
  • این فرایند می تواند در خانه انجام شود ولی فردی آشنا و تخصص باید آن را انجام دهد.
  • اگر فنر های ورقه ای عقب را دارید، باید اول از شر آنها خلاص شوید و آنها را با 4 ست آپ اتصال عوض کنید. این فرایند معمولا به‌یک سازنده‌ یا تعمیر کار حرفه ای نیاز دارد.

کاهش ارتفاع خودرو با استفاده از سیلندر های هیدرولیک

فنر های ماشینتان را با سیلندر های هیدرولیک عوض کنید

 این سیلندر ها می توانند روی 1، 2، 3، یا هر چهار گوشه های سیستم تعلیق ماشینتان نصب شوند.

  • نصب یک سیستم هیدرولیک نیز به نصب یک سیستم کنترل داخلی ،پمپ های هیدرولیک و باطری هایی برای به کار انداختن پمپ ها نیاز دارد.
  • یکی از نقایص این روش مقدار مصرف بالای باطری است که برای عملکرد پمپ هیدرولیک در سیستم مورد نیاز است.
  • شما باید منبع تولید و ذخیره برق خودرو را تقویت کنید.

 

مقالات مرتبط:


5 نکته گیربکس اتوماتیک که رعایت نکردن آنها به خودرو ضربه می رساند.