هوش کلامی عبارتست از توانایی درک و استفاده ی مؤثر از زبان در اینجا 6 روش عالی برای تقویت هوش زبانی-کلامی شما ارائه شده است.

هوش کلامی یکی از 9 مورد هوش چندگانه ی هوارد گاردنر (Howard Gardner) است. این هوش در رابطه با توانایی درک و استفاده از زبان گفتاری و نوشتاری به صورت مؤثر است. نویسندگان، شاعران، وکلا، سیاستمداران و سخنوران از جمله کسانی هستند که از دید گاردنر هوش کلامی بالایی دارند.

گاردنر یکی از اساتید دانشکده فرهنگ و ادب دانشگاه هاروارد بود. او احساس کرد که روش سنتی سنجش هوش خیلی محدود است. استدلالش این بود که مردم دامنه ای از توانایی ها و استعداد ها را دارند نه اینکه فقط قابلیت های ذهنی داشته باشند. به همین دلیل تئوری هوش چندگانه را پدید آورد و کتابی را با عنوان “چارچوب های ذهن: تئوری هوش های چندگانه” نوشت. اجازه دهید در ابتدا با انواع هوش آشنا شویم.

  • هوش فضایی- بصری: توانایی دیدن چیزها. خواندن آسان نقشه ها، نمودارها، برنامه ها و شکل های هندسی.
  • هوش زبانی-کلامی: توانایی استفاده از واژگان به صورت مؤثر در نوشتن و صحبت کردن. توانایی درک راحت آثار مکتوب.
  • هوش ریاضی-منطقی: توانایی خوب در استدلال، تشخیص الگوها و تجزیه و تحلیل منطقی مسائل.
  • هوش جنبشی-بدنی: اجرای خوب حرکات بدنی مانند ورزش و رقص. تطابق عالی دست – چشم.
  • هوش موسیقی: افراد دارای هوش موسیقی، ارزش موسیقی را به صورت قدرتمندی درک می کنند. آنها در فکر کردن به ریتم ها و صداها خوب عمل می کنند و می توانند موسیقی را تا استاندارد بالایی نوشته و اجرا می کنند.
  • هوش بین فردی: افرادی که هوش بین فردی قوی دارند، توانایی برقراری ارتباط خوب با دیگران و توانایی درک افراد مختلف و برقراری تعامل با آنها را نشان می دهند.
  • هوش درون فردی: افرادی که از چنین هوشی سرشار هستند از خودآگاهی بالایی برخوردارند و از درون اندیشی و تأمل بهره می برند.
  • هوش علوم طبیعی: طبق گفته ی گاردنر افرادی که از این نوع هوش سرشار هستند با طبیعت سازگاری بیشتری دارند و علاقه ی بیشتری به پرورش محیط اطراف و جستجوی آن دارند.

البته ممکن است که ما با هوش های خاصی زاده شده باشیم اما توانایی های ما ثابت و غیر قابل تغییر نیستند. حتی شخصی که هوش موسیقی بالایی دارد هم باید در مورد موسیقی آموزش ببیند و یک آلت موسیقی را تمرین کند. و اگر ما در یک حوزه هوش بالایی داریم می توانیم از طریق تمرینات خاص و زیاد عمل کردن توانایی هایمان را تقویت کنیم.

به سراغ هوش کلامی بر گردیم و روش های پرورش این هوش را با یکدیگر مرور کنیم.

6 روش برای تقویت هوش کلامی


روزانه نویسی کنید

یکی از بهترین راه ها برای تقویت هوش کلامی این است که به طور منظم بنویسید. اگر روزانه نویسی کنید و یک ژورنال برای خودتان نگه دارید به زودی شاهد پیشرفتتان در بیان خود خواهید بود. البته اگر میخواهید نوشته هایتان خصوصی بماند لازم نیست افراد دیگر ببینند چه نوشته اید. به علاوه روزانه نویسی می تواند هوش های دیگرتان، به ویژه هوش درون فردی را تقویت کند، زیرا توانایی تان برای خودآگاهی و درون نگری را افزایش می دهد.

کتاب ها، مجلات و مقالات مختلف بخوانید

دومین روش برای تقویت هوش کلامی که تأثیر بیشتری هم دارد، مطالعه ی گسترده است. به طور ایده آل باید نوشته ای را برای خواندن انتخاب کنید که شما را کمی به چالش بکشد. سعی کنید در سبک های مختلف و در مورد موضوعات مختلف و با ژانر های مختلف مطالعه کنید. همچنین می توانید پس از اتمام کتاب سعی کنید نقد یا نوشته ای را در مورد آن بنویسید. این کار به شما کمک می کند تا آنچه که یاد گرفته اید را تمرین کنید.

استفاده از هر فرصتی برای صحبت کردن

سومین راه و اثربخش ترین راه برای تقویت هوش کلامی، صحبت کردن با دیگران است. از هر فرصتی برای صحبت کردن با افراد مختلف و یادگیری درباره ی نظرات، تجارب و ایده هایشان استفاده کنید. این یعنی خاموش کردن تلوزیون و کنار گذاشتن تلفن همراه در این دست موقعیت ها.

با کلمات بازی کنید

بازی کردن با کلمات یک روش عالی دیگر برای تقویت هوش کلامی است. می توانید از بازی های رایج در این زمینه مطلع شده و آنها را امتحان کنید. انجام بازی های مختلف با دیگران برای تقویت مهارت های ارتباطی و یادگیری از دانش و نظرات دیگران نیز بسیار مفید است.

جدول کلمات حل کنید

جدول کلمات متقاطع یک روش بسیار عالی برای پر کردن زمان مرده در مواقع انتظار است، مثلا زمانی که منتظر یک قرار ملاقات هستید یا در تاکسی و مترو هستید. می توانید به جای هدر دادن وقتتان یا پرسه زدن در شبکه های اجتماعی، هوش کلامی تان را تقویت کنید. می توانید این کار را با یک مجله ی جدول یا اپلیکیشنی برای این کار انجام دهید. سعی کنید در کنار حل کردن جدول از اطلاعاتی که به دست می آورید تا جای ممکن در مکالمات وروزمره استفاده کنید.

نامه بنویسید

این روزها به ندرت نیاز به نوشتن نامه احساس می شود. با این حال، این کار یک روش عالی برای تقویت مهارت های ارتباطی تان است. بسیاری از نویسندگان مشهور گذشته، در نوشتن نامه قدرتمند عمل می کرده اند. شما می توانید به جای نامه کاغذی از نامه های الکترونیکی استفاده کنید.  برای اعضای خانواده و دوستانی که کمتر می بینیدشان نامه بنویسید. احتمالا اقوام قدیمی تر با دیدن نامه ای از سوی شما بسیار خوشحال خواهند شد.

هر روزه لغت جدیدی یاد بگیرید

یاد گرفتن یک لغت جدید در روز یک روش عالی برای تقویت دامنه ی لغتتان است که از شما یک گوینده یا نویسنده ی مؤثر و ماهر نیز می سازد. بسیاری از دیکشنری های آنلاین، لغت روز را ارائه می دهند و شما می توانید برای دریافت آن لغت در این سایت ها ثبت نام کنید. یادگیری لغات جدید یک راه جالب است که می تواند روش فکر کردنتان را عوض کند.

جمع بندی

علاوه بر کار کردن روی هوش کلامی، می توانیم این مهارت ها را با کار کردن روی هوش های دیگر نیز تقویت کنیم، چرا که هوش های ما به هم متصلند. پس حتی زمانی که در حال حل مسائل ریاضی یا گوش کردن به موسیقی یا قدم زدن در طبیعت هستید، باز هم می توانید هوش کلامی تان را تقویت کنید.

مقالات مرتبط


هوش مالی چیست و چگونه هوش مالی را تقویت کنیم؟

چگونه باهوش به نظر برسیم؟