در این مقاله از هاو کن یو قصد داریم به شما کاربران ۴۹ نکته و ترفند عکاسی به همراه آموزش منو ها و تنظیمات برای گرفتن بهترین عکس با دوربین عکاسی Canon DSLR را معرفی کنیم. چنانچه از انواع دوربین های کانن Canon از DSLR  گرفته تا … استفاده می کنید این راهنما برای استفاده بهتر و داشتن بهترین عکس ها می تواند به کمک شما بیاید. با ما در قسمت اول این مقاله همراه باشید.

تنظیمات raw image در دوربین

تنظیمات دوربین کنون canon _ هاو کن یوEOS DSLR طیف وسیعی از گزینه ها را برای انتخاب کیفیت تصویر ارائه می کند اما برای اینکه بهترین نتایج را دریافت کنید باید همیشه فایل های خام غیر فشرده را انتخاب کند. تصاویر خام یا raw بهترین طیف  رنگی را نشان می دهند و هنگام ویرایش با نرم افزار انعطاف پذیری بیشتری دارند. همیشه ارزشش را دارد که فایل های خام اضافی را روی کارت حاظه داشته باشید و اگر هم مطمئن نبودید، می توانید JPEG عکس بگیرید.

انتخاب گزینه  Large  در تنظیمات دوربین کانن

گرچه بهتر است اکثر موارد تصاویر خام را انتخاب کنید، گاهی پیش می آید که گزینه های JPEG در منوی Quality را وجه المصالحه قرار دهید. وقتی می خواهید چند تا شات پشت سر هم بگیرید در منوی JPEG کیفیت بالا گزینه ی Large را انتخاب کنید تا دوربین شما به صورت رگباری عکس بگیرد.

ذخیره کردن فضا

اگر فضای کارت حافظه تان رو به اتمام و اشغال شدن است هرچند تصاویر raw بسیار کاربردی هستند ولی تنظیمات Large JPEG  می تواند به کمک شما بیاد  و در این راستا می تواند بسیار برای شما کاربردی باشد و به کمک شما بیاید..

 

تمام تنظیمات دوربین های DSLR  صرفا به دلیل گرفتن عکس های بهتر و با کیفیت تر است. اما این همه ماجرا نیست. برای داشتن عکس هایی با کیفیت باید نرم افزار های ویرایش تصویر را شناخته و با آنها آشنایی داشته باشید. یکی از این نرم افزار های معروف نرم افزار فتوشاپ است. قطعا تا بحال نام این نرم افزار را شنیده اید یا مقداری هم با آن آشنایی دارید. در لینک زیر آموزش ویدیوی و تماما اختصاصی فتوشاپ برای عکاسان را تهیه کرده ایم. در این آموزش 7 ساعته می آموزیم که چگونه میتوان به بهترین نحو عکس های خود را ویرایش و پردازش کنیم. برای ورود به آموزش بر روی لینک زیر کلیک کنید.


آموزش فتوشاپ برای عکاس‌ ها


آپدیت های Firmware دوربین کانن

تنظیمات دوربین کنون canon _ هاو کن یوکانن canon قابلیت و عملکرد دوربین های خود را پیوسته بهتر می کند، حتی وقتی که دوربین ها از کارخانه در آمده باشند. به همین خاطر است که باید مرتبا آخرین firmware که برای EOS DSLR موجود است را چک کنید. ببینید کدام نسخه را دارید در منوی دوربینتان استفاده می کنید. سپس به وبسایت کانن رفته و به دنبال اپدیت های سoت افزار باشید تا ببینید که مدل های دوربین شما نیاز به آپدیت دارد یا خیر.

از Live View نهاست استفاده را ببرید

تنظیمات دوربین کنون canon _ هاو کن یوLive View به شما اجازه می دهد تا تصویر را قبل از گرفته شدن عکس به صورت زنده در صفحه LCD دوربین مشاهده کنید. این ویژگی در اکثر دوربین های Canon EOS وجود دارد اما به صورت پیش فرض خاموش شده است. اما به تازگی سوییچی برای فعال کردن آن روی بدنه ی دوربین وجود دارد. این گزینه وقتی دارید از سه پایه استفاده می کنید خیلی مفید است.

تنظیمات sRAW در دوربین کنون

تنظیمات دوربین کنون canon _ هاو کن یوبسیاری از دوربین های Canon EOS مدرن علاوه بر قابلیت عکاسی JPEGو فایل های خام به شما اجازه می دهند تا به صورت sRaw عکاسی کنید. این ویژگی بسیاری از مزایای خام را دارد اما فضای کمتری اشغال می کند. اما sRaw به این معنی است که دوربین از پیکسل های کمتری استفاده می کند و از این جهت رزولوشن و کیفیت پایین تر است.

Dioptre را تنظیم کنید

تنظیمات دوربین کنون canon _ هاو کن یوبا تنظیم کردن Dioptre می توانید اشیا را با وضوح بیشتری ببینید. Dioptre در گوشه ی سمت راست بالای viewfinder قرار دارد و این امکان را به شما می دهد که اوپتیک های داخل را تنظیم کنید. همینطور که دارید به شفافیت اعدادی که در viewfinder نمایان هستند نگاه می کنید آن را بچرخانید.

تنظیمات نور lcd در دوربین های کانن canon

در نور کم به سختی می توان تنظیمات دوربین را دید. LCD عقبی را در اندازه ی کامل قرار دهید تا بتوانید قشنگ ببینید. اگر Disp یا دکمه ی اطلاعات را فشار دهید تنظیمات روی صفحه ظاهر خواهند شد. (دکمه بستگی به مدل دوربینان دارد).

تنظیمات در نور بالا

تنظیمات دوربین کنون canon _ هاو کن یو

اگرLCD دوربین  EOS شما در بالا قرار دارد می توانید با فشار دادن دکمه ی لامپ  در بالای سمت چپ صفحه قرار دارد این را جداگانه روشن کنید.

Adobe RGB

تنظیمات دوربین کنون canon _ هاو کن یودر منوی دوربین گزینه ای است به نام Color Space. اگر این را در حالت Adobe RGB قرار دهید طیف بیشتری از رنگ خواهید داشت. هنگام چاپ هم عکس بهتر خواهد بود.

فرمت/ پاک کردن عکس در دوربین های کانن

قبل از اینکه برای عکاسی به محل مورد نظر بروید، هر عکسی که در کارت دارید و تا کنون روی کامپیوتر خود دانلود کرده اید دیلیت کنید. اگر همه ی آنها را یکجا دیلیت کنید راحت تر است تا یکی یکی. از فرمان Delete All یا دکمه ی منوی Format استفاده کنید. All  Delete  همه ی عکس ها را پاک می کند ( به غیر از آنهایی که با استفاده از Protect قفل شده اند). Format این سود را دارد که تمام اطلاعات روی کارت منجمله عکس ها را پاک می کند خواه قفل شده باشند یا نه.

سایلنت کردن تنظیمات دوربین های کانن

تنظیمات دوربین کنون canon _ هاو کن یواز صدای تاییدیه ها خوشتان نمی آید؟ گزینه ی Beep پیش فرض است. می توانید آن را خاموش کنید.

بازگشت به حالت پیش فرض در دوربین کانن

اگر دوباره می خواهید دوربینتان به حالت اول کارخانه ای باز گردد از Clear All Camera Settings در منو استفاده کنید. دوربین دوباره مثل اولش می شود.

حتما از پاک کردن شات ها مطمئن شوید

گزینه ی Shoot W/O Card را Off کنید. گزینه ی On برای نشان دادن EOD در مغازه ها خوب است اما وقتی که دوربین را خریدید خوب نیست چرا که به شما اجازه می دهد بدون کارت حافظه عکس بگیرید.

چرا باید به Picture Styles  نگاهی بیندازید؟

تنظیمات دوربین کنون canon _ هاو کن یواگر همانطور که توصیه کردیم عکس خام می گیرید، گزینه های Picture Style به نظر مزیت چندانی ندارند. Picture Styles شما را قادر می کنند تا اشباعیت، شفافیت و کونتراست JPEG ها را تنظیم کنید. این تنظیمات به راحتی با استفاده از برنامه ی ویرایش عکس قابل انجام هستند اما خوب به هر حال Picture Styles هم مزایای خود را دارند…

پیش نمایش صحیح و دقیق

Picture Styles به شما اجازه می دهند پیش نمایش های عکس هایی که گرفته اید را داشته باشید و ببینید که وقتی که شات را روی کامپیوتر خود پردازش کردید عکس چه شکلی خواهد بود. گزینه ی Landscape یکی از Style های محبوب است چرا که در اکثر موقعیت های عکس های جذابی به شما تحویل می دهد.

دوربین را در حالت مناسب قرار دهید

توجه داشته باشید که برای استفاده از Picture Styles باید دوربین را در حالت های P، Tv، Av یا A-DEP قرار دهید.

کار با Picture Styles

این گزینه انتخاب های زیادی به شما می دهد. از Monochrome Picture Style برای انتخاب عکس هایی که برای تبدیل شدن به سیاه و سفید بهتر هستند استفاده کنید (گرچه عکاسی در حالت خام هنوز هم به صورت رنگی انجام خواهد شد).

اگر حالت عکسی را هم نگه دارید هنگام تبدیل به سیاه و سفید با استفاده از نرم افزار ویرایش عکس نتایج بهتری به دست خواهد آمد.

Picture Style خود را سفارشی کنید

در دوربین کنون Picture Style های زیادی هستند اما لازم نیست همیشه از پیش تنظیم شده ها استفاده کنید – می توانید آنها را سفارشی سازی کنید. اشباعیت و کونتراست را می توان انجام داد اما در Monochrome می توانید افکت های سنتی را اعمال کنید.

ممکن است لازم باشد Style را از منوی اصلی بردارید به جای اینکه از کلید Style استفاده کنید و سپس Disp یا دکمه ی اطلاعات را برای دسترسی به اسلایدرهای گوناگون فشار دهید.

شیفت برنامه در دوربین کنون

تنظیمات دوربین کنون canon _ هاو کن یوحالت P ( یا برنامه) مفید تر از آنچیزی است که خیال می کنیم. این حالت، روزنه عدسی و سرعت شاتر را برای شما تنظیم می کند، و بسته به سطح نور و لنزهای دوربینف مقادیر را تنظیم می کند. می توانید سرعت شاتر یا روزنه ی عدسی را با استفاده از P تغییر دهید.

تنظیمات  AV  در دوربین

Av برای عکاسی خلاقانه خیلی خوب است. با استفاده از Main Dial روزنه عدسی را تنظیم می کنید و دوربین سرعت شاتر را تنظیم می کند.

Av برای سرعت

حالت Av همانقدر که برای تنظیم سرعت شاتر مفید است برای تنظیم روزنه ی عدسی هم به کار می رود. اگر می خواهید سرعت شاترتان بالا باشد Main Dial را آنقدر بچرخانید که عددی را که می خواهید روی viewfinder ظاهر شود را ببینید. این حالت انعطاف پذیرتری از گزینه ی Tv ساده است.

راه هایی ساده برای تنظیم ظاهر شدن عکس

تنظیمات دوربین کنون canon _ هاو کن یوراه های زیادی وجود دارد تا بفهمید که عکس هنگام چاپ چگونه خوواهد بود، اما ساده ترین راه این است که وقتی عکس گرفتید، به صفحه LCD نگاه کنید. سپس می توانید از Exposure Compensation  برای تیره تر یا روشن تر کردن عکس استفاده کنید. با مدل های محبوب EOS می توانید دکمه ی Av+/- را فشار داده و سپس Main Dial را پشت شاتر بچرخانید. تنظیمات منفی تصویر را تیره تر و تنظیمات مثبت آن را روشن تر می کند.

چقدر Exposure Compensation دردوبین چقدر باشد

اگر رنگ غالب سوژه ی عکاسی سیاه است باید از تنظیمات منفی استفاده کنید. اما اگر رنگ غالب سوژه سفید یا روشن بود Exposure Compensation را +۱    یا +۲  بگذارید تا توازن خوبی برقرار شود.

اندازه گیری ناقص در دوربین کانن

تنظیمات دوربین کنون canon _ هاو کن یو

سوژه های عکس که پس زمینه ی روشن یا سیاه دارند به Exposure Compesation نیاز دارند تا از تشکیل سایه ها جلوگیری شود. همچنین می توانید حالت Metering را در حالتی قرار دهید که تنها روشنی را از مرکز صفحه اندازه گیری کند. اندازه گیری ناقص در اکثر موارد جواب می دهد.

آموزش تنظیمات و کار با انواع دوربین کانن Canon (بخش دوم)