توانایی ها و ویژگی های شما و شخصیت شما تا چه اندازه می توانند در رزومه کاری یا مصاحبه کاری به کمک شما بیاییند؟ علاوه بر داشتن مهارت  و تخصص در رشته تحصیلی، زبان انگلیسی، نرم افزار های کامپیوتری و … اطلاعات دیگری هم هستند که می توانند احتمال موفقیت شما در مصاحبه یا رزومه کاری را افزایش دهند. این بار با شما کاربران قصد داریم از زاویه دیگری به رزومه های کاری و یا مصاحبه هایی که در آن ها برای یافتن شغل تلاش می کنید بپردازیم.

جستجوی شغل ( آن هم در شرایط فعلی سرزمینم ایران) می تواند بسیار سخت باشد یا شاید خیلی خیلی سخت است: دستورالعمل هایی برای نوشتن رزومه کاری و فرمت های نوشتاری وجود دارد که به کوچکترین جزئیات مانند انتخاب نوع خط هم می پردازد. زمانی که به مرحله مصاحبه می رسید، انتظار می رود که پاسخ سوالاتی که معمولاً در هر مصاحبه‌ی کاری پرسیده می شود را آماده داشته باشید.

حتما شما کاربران هاو کن یو حتی اگر به دنبال شغل هم نیستید با اکثر چالش ها و سوال های مصاحبه های شغلی و فرمت رزومه های شغلی آشنا هستید. حتما شما هم 10 ها روش برای پاسخ به سوال “این خودکار را به من بفروش دارید”، حتما شما هم بار ها و بار ها بر روی ارتباط چشمی، نوع نشستن، نوع صحبت کردن و حتی  حرکات دست تمرین کرده اید.

اگر شما هم در مصاحبه های شغلی در کشور خودمان شرکت کرده باشید متوجه شده اید که مصاحبه کننده چهارچوب سوالات را با جست و جویی در موتور جست و جوی اعظم به دست آورده و خود را برای پرسیدن این سوالات آماده کرده که البته غافل از اینکه شما یک قدم جلو تر هستید و بار ها این سوالات و چالش ها را در سایت های مختلف منجمله مقالات سایت ما مطالعه کرده اید. اگر هم نکرده اید می توانید مطالعه کنید.

سوالات تکراری، پاسخ های تکراری، چارچوب های مشخص،  پس چگونه هر فرد می تواند توانایی های خود را ارائه دهد. چیزی که در این مقاله از سایت هاو کن یو می خواهیم به آن بپردازیم  این است که اگر مصاحبه کننده خلاق نیست، شما به عنوان فرد جویای شغل خلاق باشید.

در ادامه با شما کاربران مقاله ای که از سایت thebalance برای شما بازگردانده شده است را با هم مرور می کنیم ببینیم ما چگونه می توانیم خلاق باشیم. یا شاید بهتر است بگوییم چگونه می توانیم توانایی ها و اطلاعات جالبی در رابطه با خودمان، ورای زبان بدن، نوع نشستن، ارتباط چشمی و … ارائه بدهیم.

چهارچوب ها را بشکنید ولی آن ها را خرد نکنید

آمادگی و پیروی از قواعد جستجوی کار ضروری هستند. پس باید چهارچوب های مشخص شده را حتما رعایت کنید. نمی توانید با شلوار خانگی برای مصاحبه شغلی بروید و ادعای شکستن چهارچوب ها را داشته باشید چرا که احتمالا اجازه ورود شما به ساختمان را هم نمی دهند (شاید شما کاربران هم مثل من در این لحظه یاد مصاحبه شغلی فیلم Pursuit of Happyness افتادید) اما این به این معنا نیست که روش شما برای جست و جوی کار و پاسخ هایتان در مصاحبه‌ها، نباید هیچ ربطی به خصوصیات شخصی شما داشته باشد. باید کمی پا را فراتر هم گذاشت. بیان ویژگی های جالب شخصی تان، شما را از دیگران متمایز می کند و می تواند شما را به یک کاندید قوی تر و تاثیرگذارتر تبدیل کند. باید از چهارچوب مشخص شده در پاسخ ها کمی آن طرف تر رفت و در صورت نیاز در سر جای خودش پاسخ های خلاقانه داشته باشید.

چرا اطلاعات جالب و متفاوت از شما در مصاحبه شغلی ارزشمند است

یک مثال عجیب. این روز ها تب استنداپ کمدی در کشور ما گرم است. در برنامه ها، مسابقه های تلویزیون و نمایش های مختلف آن ها را میبینید.  فرض کنید که شما هم به عنوان یک استند آپ کمدین در تعطیلات آخر هفته کار می کنید. اما اگر این اطلاعات را در رزومه کاری خود بگنجانم یا در مصاحبه اعلام کنم آیا تاثیر منفی بر روی نتیجه خواهد داشت؟ احتمالا پاسخ شما منفی است و بهتر است صحبتی از آن به میان نیاوریم. اما اجازه دهید ابعاد مختلف آن را بررسی کنیم.

بیان کردن همین مورد به کارفرمایان می فهماند که احتمالا شخصیت کمدین و شوخی دارید و شاید این چیزی است که شما از آن می ترسید. ولی از طرف دیگر یک مصاحبه کننده به خوبی متوجه می شود که شما از اعتماد به نفس بالایی برخوردارید، به خوبی صحبت می کنید، پر انرژی هستید، از صحبت در مقابل دیگران هراسی ندارید، اجتماعی هستید، مدیریت خوبی بر روی کلام و رفتار خود دارید و … .

مگر این ها مواردی نیستند که هر شرکتی از شخصیت کارمندان خود انتظار دارد؟

یا تصور کنید که یک دونده هستید و دوی ماراتن انجام می دهید، با گفتن ایم هارت اولین چیزی که در ذهن هر فردی نقش می بندد داشتن پشت کار و بالا در انجام کار های ست.

 استند اپ یا دویدن یک مثال بودند،  و این شما هستید که از میان ویژگی های شخصیتی و مهارت های خود به صورت غیر مستقیم در مصاحبه باید بهره ببرید تا پیام های غیر مستقیم را به مصاحبه کننده منتقل کنید.

ویژگی های جالب یک راه برای به اشتراک گذاری توانایی های مرتبط و مهارت های قابل انتقال هستند. بیان آن ها به تغییر رویه‌ی قدیمی و تکراری پرسش و پاسخ در مصاحبه و تبدیل آن به یک گفتگوی جذاب، کمک می کند. ویژگی های جالب شما به کارفرمایان این امکان را می دهند شناختی واقعی و درست از شما پیدا کنند. مدیران و همکاران اغلب مشتاق دریافتن این هستند که رفتار جویندگان کار، در اتاق کار و در مقابل مشتری، در مواقعی که باید بیشتر در اداره بمانند یا صبح زودتر به اداره بیایند، چگونه است.

یک نصیحت مهم: ویژگی های و توانایی های خود را هوشمندانه به اشتراک بگذارید:

با وجود مزایای به اشتراک گذاری ویژگی های بامزه‌ی و جالب شخصیتی در طول مصاحبه کاری، متخصصان اغلب بی ملاحظه بودن در بیان همه ویژگی های شخصیتی و شوخی زیاد در مصاحبه را جایز نمی دانند. نباید چیزی بگویید که به نظر استخدام کننده ها احمقانه، زننده و یا بیهوده بیاید. گفتن ویژگی های متفاوت باید هوشمندانه و عموما غیر مستقیم در چهارچوب مشخص شده در رابطه با نوع صحبت کردن و زمان شناسی در مصاحبه کاری باشد. در تمامی این مدت به موقع جدی بودن و به موقع شوخی کردن در کنار رعایت احترام را نباید فراموش کنید و مدام به خود یاداوری کنید در چه مکان و چه شرایطی قرار دارید.

در ادامه نکاتی در مورد اینکه کدام ویژگی ها را به اشتراک بگذارید – و کدام را برای خود نگه دارید، ارائه می کنیم:

صادق باشید:

  این که عادات و کارهایی که بلدید و از انجام دادن آن ها لذت می برید را در رزومه ذکر کنید، عاقلانه‌ست. این که در رزومه خود بگنجانید که دونده ماراتن هستید، اما در واقع در طول عمر خود اصلا ندویده باشید، ممکن است باعث شود مصاحبه شما به خوبی پیش نرود.

اغراق نکنید:

زیاده روی کردن وبزرگنمایی کردن همیشه تاثیر منفی دارد و از سوی دیگر فروتن بودن شما را محکم تر و دارای ثبات نشان می دهد. البته شما اینجا هستید که از توانایی ها و مهارت های خود صحبت کنید ولی در این زمینه زیاده روی و اغراق نکنید.

مشتاق باشید:

به اشتراک گذاشتن سرگرمی های معمول و علایقی مثل آشپزی، خواندن، یوگا، تماشای فیلم، عالی است. علایق شما هر چه که باشد، آمادگی برای صحبت کردن در مورد آن را داشته باشید.

بی ربط صحبت نکنید:

همیشه سعی خود را بکنید که ویژگی های بامزه شخصیتی مرتبط با کار را بیان کنید. بیان سرگرمی و عادات شخصی، می تواند راه خوبی برای نشان دادن مهارت های قابل آموزش باشد – اگر شما عضوی از تیم هاکی شهرتان هستید، به احتمال زیاد در کارهای تیمی قدرتمند هستید. یا اگر دونده هستید پس پشت کار خوبی دارید.

در کجای رزومه ویژگی های جالبتان را درج کنید

رزومه شما می تواند یکی از بهترین مکان ها برای به اشتراک گذاشتن ویژگی های جالب شخصیتی باشد: می توانید بخشی به نام “عادات و علایق” را به رزومه خود اضافه کنید و علایق و عاداتتان را در آن قسمت بگنجانید. متخصصان اغلب توصیه می کنند که این بخش را حذف کنید که قطعاً توصیه‌ای منطقی است، اما بیان این اطلاعات به مصاحبه کننده ها این امکان را می دهد تا با ویژگی های شخصیتی شما بیشتر آشنا شوند و با مسائلی مثل کار قبلی شما و دانشگاهی که در آن تحصیل کرده اید، آشنا شوند.

در این بخش می توانید کارهای داوطلبانه ای که انجام داده اید را، در کنار سرگرمی و علایق اصلی تان درج کنید.

در کجای فرم استخدام ویژگی های جالب را درج کنیم

در اینجا به دقت عمل کنید: بر خلاف یک رزومه، هیچ جایی برای به اشتراک گذاری ویژگی های بامزه نیست. از آنجا که فرم استخدام یک سند جدی برای بیان کارایی و توانایی های شماست، درج اطلاعات اضافی و بی ربط کار عاقلانه ای نیست.

با این حال، برخی از علایق شما ممکن است مرتبط با شغل باشد. مثل این مورد ” من در شرکت XYZ، توانستم زمان صرف شده برای تهیه پیشنویس یک گزارش سالانه را تا ۱۵ درصد کاهش دهم. صادقانه بگویم، بهبود جریان کار بخشی از شخصیت من در هر جایی است که می روم: در موسسه خیریه XYZ، من برنامه آموزشی داوطلبانه ای ایجاد و زمان بندی کردم.”

به طور خلاصه، تنها ویژگی هایی به نقش شما در شغل مرتبط هستند، را در فرم استخدام درج کنید و اطمینان حاصل کنید که ارتباطش با این شغل کاملا شفاف است.

به اشتراک گذاشتن ویژگی های جالب در طی مصاحبه

اگر در طی مصاحبه حوصله تان سر برود، احتمالا مصاحبه کننده هم همین احساس را پیدا می کند. این نتیجه خوبی نیست. هدف نشان دادن برخی از ویژگی های شخصیتی تان در طول مصاحبه های شغلی باشد؛ به اشتراک گذاری ویژگی های جالب، پاسخ های شما را به یاد ماندنی می کند و باعث می شود مصاحبه کننده کاملا شما را درک کند.

در اینجا چند سوال وجود دارد که نشان می دهد چه وقت به اشتراک گذاشتن ویژگی های جالب مانند علایق و عادات  شما می تواند واقعا به شما کمک کند:

  • سرگرمی های شما چیست؟
  • به چه چیزی علاقه دارید؟
  • بهترین توانایی شما چیست؟
  • بزرگترین نقطه ضعف شما چیست؟

هدف اصلی این است که از ویژگی های جالب خود به عنوان یک مسیر برای صحبت کردن درباره خودتان به عنوان یک کارمند استفاده کنید. بنابراین، برای مثال، اگر درمورد بزرگترین ضعفتان پرسیدند، در این مورد صحبت کنید که چگونه همیشه با نظم و انضباط مشکل داشته اید، اما با شرکت در ماراتن به این نتیجه رسیده اید که ساختار و برنامه روتین می تواند به موفقیت شما در پروژه های بلند مدت کمک کند. سپس، در ادامه پاسخ خود را به نحوی به موقعیت شغلی تان ربط دهید و نشان دهید که چگونه تلاش می کنید تا انضباط خود را افزایش دهید.

پس به این ترتیب: از ویژگی های جالب برای ارائه تصویری کامل از خودتان و اطلاعاتی به یاد ماندنی در طی فرآیند درخواست کار، از رزومه تا مصاحبه حضوری، استفاده کنید.

مقالات مرتبط:


چگونه رزومه بنویسیم چه مهارت هایی را در رزومه درج کنیم ؟ (قالب یک رزومه حرفه ای)

ترفند هایی برای نوشتن یک رزومه فوق العاده