یکی از چیزهایی که ممکن است سالیان سال شما را از تعقیب رویاهایتان منصرف کرده باشد، ترس از شکست و عدم اعتماد به نفس است  که برای غلبه بر این ترس نیاز دارید  و این مساله ای است که همه ما به نوعی با آن مواجه هستیم. سوال اصلی ای که در این جا پیش می آید این است که: چگونه بر این ترس غلبه کنید؟ و پاسخ این است: با کار بر روی اعتماد به نفس و عزت نفستان. پس باید سالیان سال و همیشه بر روی این دو مورد کار کنید. زیرا داشتن اعتماد به نفس و عزت نفس کلیدهایی  برای غلبه بر ترس هایتان و دنبال کردن رویاهایتان خواهند بود.

اگر هم تا الان، این کارها را انجام داده اید و به دنبال اعتماد به نفس و عزت نفستان بوده اید، شاید هنوز هم برخی از ترس های ذهنی ساخته شده در ذهنتان را داشته باشید. اما این را بدانید که می توانید به این ترس ها ضربه زده و  دیوار ترس ها را شکسته و از طرف دیگر آن به بیرون بیایید و این موفقیت میتواند سرچشمه موفقیت های دیگرتان شود.

“زمانی که به خود ایمان داشته باشید، می توانید  احساساتی از قبیل کنجکاوی، شگفتی، لذت خودانگیختگی و یا هر تجربه دیگری را  که   نشان دهند روان و احساسات  انسان هستند را به خطر بیاندازید.”( E.E. Cummings)

برخی از افراد مابین عزت نفس و اعتماد به نفس تمایزی اساسی قایل هستند . ما در این مقاله این دو مورد را تا جایی که میتوان به طرز تبادل پذیر و در کنار هم بیان کرده ایم و بر روی برخی نکات مهمی که تفاوت این دو مورد را میسازند تمرکز نکرده ایم. اما به طور کلی لازم است تا بدانید که  “اعتماد به نفس” به معنای ایمان به خود است و “عزت نفس” به معنای این است آیا شما این ارزش را در خود میبینید که از جانب دیگران مورد احترام واقع شوید یا خیر؟ در نهایت،  داشتن اعتماد به نفس و  عزت نفس  شما را به نتیجه ای مشترک و مفید خواهد رساند و نکاتی که در این مقاله ذکر شده اند هم باعث افزایش اعتماد به نفس و هم باعث افزایش عزت نفس شما خواهند شد.

تقریبا بدون داشتن عزت نفس و اعتماد به نفس، ساختن زمان برای رسیدن به رویاهایتان، رها شدن از کالبد قدیمی و عاداتتان و  رسیدن به خود واقعیتان غیر ممکن خواهد بود.

کنترل اعتماد به نفستان را به دست بگیرید


ممکن است  شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که اعتماد به نفس کمی دارند، از خود بپرسید که آیا می توانید کارهایی انجام دهید تا میزان اعتماد به نفستان را تغییر دهید؟ آیا اعتماد به نفس شما در کنترل شما است؟

در حالی که ممکن است به نظر شما این حرف درست نباشد، اما لازم است تا بدانید که اگراعتماد به نفس کمی دارید، میتوانید به شدت بر روی افزایش اعتماد به نفستان کار کنید. اعتماد به نفس و یا عدم داشتن آن چیز ژنتیکی ای  نیست و لزومی ندارد که برای افزایش اعتماد به نفستان به دیگران متکی باشید و اگر بر این باورید که شما فردی شایسته و یا خیلی هوشمند و یا  بسیار جذاب و غیره نیستید، این را بدانید که قادر خواهید بود تا این طرز تفکرتان را تغییر دهید.

شما می توانید تبدیل به کسی شوید که ارزش مورد احترام واقع شدن از جانب دیگران را دارد،  کسی که می تواند به دنبال چیزهایی که میخواهد برود و آن ها را انجام دهد.

شما میتوانید این کار را با کنترل کردن زندگی خود و کنترل اعتماد به نفستان انجام دهید. در واقع  با انجام برخی از  اقدامات خاصی که توانایی هایتان و تصویر ذهنیتان را بهبود می بخشند، میتوانید بدون کمک گرفتن از دیگران، خودتان اعتماد به نفستان را بالاتر ببرید.

در ادامه این مقاله، 25 مورد از چیزهایی که میتوانند به شما کمک کنند ذکر شده اند. هیچ کدام از این اقدامات بنیادین نیستند و هیچ کدام خود به خود انجام نمیشوند.

لزومی ندارد که همه موارد این لیست را انجام دهید، به عنوان مثال اگر این لیست مانند یک دستورالعمل باشد، فقط آن هایی را که برایتان پر جاذبه ترند انتخاب کرده و امتحانشان کنید. اگر برایتان موثر بودند سایر موارد را هم امتحان کنید و اگر هم موثر نبودند، باز هم سایر موارد را امتحان کنید.

تر و تمیز باشید

این امر، امری کاملا بدیهیست. تاثیری که دوش گرفتن و اصلاح کردن بر روی اعتماد به نفس و تصویر ذهنی شما از خودتان میگذارد، بسیار حیرت انگیز خواهد بود. خیلی اوقات میتوانید با انجام این کارهای کوچک، کاملا حال و هوایتان را عوض کنید.

به خوبی لباس بپوشید

این مورد نیز جزوی از تیتر بالا هست. اگر به خوبی لباس بپوشید، درباره خودتان احساس خوبی خواهید داشت و با انتخاب لباس مناسب میتوانید موقر و موفق باشید و آماده باشید که از عهده ی دنیا بر بیایید. خوش پوشی از دید هر کس یک معنا دارد و لزوما به این معنا نیست که لباس انتخابیتان لباسی گران باشد. بلکه میتواند به منزله پوشیدن لباس های راحتی که خوب و در عین حال موقر به نظر میرسند باشد.

تصویر ذهنیتان از خودتان را دست کاری کنید

در حقیقت تصویر ذهنی افراد از خودشان، بیش از آن چه که فکر میکنند برایشان اهمیت دارد. همه ما یک تصویر ذهنی از خود داریم که تعیین کننده میزان اعتماد به نفسی است که در خود حس میکنیم. اما این تصویر ثابت و تغییر ناپذیز نیست و میتوانید آن را عوض کنید. از مهارت های فتوشاپ ذهنیتان استفاده کنید و بر روی تصویر ذهنیتان کار کنید. اگر تصور ذهنیتان از خود چندان خوشایند نیست، پس آن را عوض کنید! با خود فکر کنید که چرا همچین تصوری از خود دارید و راهی برای اصلاح آن پیدا کنید.

مثبت فکر کنید

چیزی که باید آن را یاد بگیرید، جایگزین کردن افکار منفی با افکار مثبت است. تغییر دادن افکارتان میتواند منجر به اتفاق افتادن چیزهای خوبی در زندگیتان شود. با این مهارت ظریف و کوچک میتوانید خودتان را برای شرکت در ماراتن زندگی آماده کنید و تمرین دهید. شاید این روش به نظرتان کهنه و قدیمی باشد، اما بسیار کاربردی است. پس اگر تا الان از آن استفاده نمی کرده اید، جدا  آن را تمرین کنید.

افکار منفی را بکشید!

این بخش نیز رابطه بسیار نزدیکی با تیتر “مثبت فکر کنید” دارد، اما آن قدر مهم است که باید حتما بخش جدایی را بدان اختصاص میدادیم. باید از صحبت های ذهنی ای که با خود میکنید آگاه باشید، افکاری که درباره خودتان دارید و کارهایی که انجامشان میدهید. مثلا گاهی اوقات که در حال انجام کاری هستید، ممکن است که ندایی در ذهنتان بگوید: “این کار بسیار سخت است، پس ولش کن و برو تلویزیون ببین.” پس بهتر است که حواستان به این افکار منفی  باشد و از آن ها آگاه باشید و این حقه را که همه چیز  زندگیتان را تغییر خواهد داد را یاد بگیرید: با خودتان تصور کنید که آن فکر منفی مانند یک حشره است که دنبال آن هستید و وقتی که آن را میگیرید محکم رویش میکوبید (البته در ذهنتان) و آن را له میکنید. آن را بکشید و سپس آن را با فکری مثبت جایگزین کنید.

“خودتان را بشناسید و پیروز همه مبارزات شویید”(Sun Tzu)

سعی کنید خودتان را بشناسید

زمانی که وارد یک جنگ میشوید هوشمندانه ترین و رایج ترین راه، کسب شناخت خیلی خوب از دشمنتان است. مسلما بدون شناخت از دشمن نمیتوانید او را شکست دهید و  در واقع زمانی که میخواهید به تصویر ذهنی منفی ای که در ذهنتان است غلبه کنید و آن را با اعتماد به نفس جایگزین کنید، آن دشمن خود شما هستید. سعی کنید تا خودتان را به خوبی بشناسید. شروع به شنیدن افکارتان کنید. شروع به نوشتن یادداشتی درباره خود و افکاری که درباره خودتان دارید  کرده و تحلیل کنید که چرا این افکار منفی را دارید. پس از آن درباره مشخصات خوب و چیزهای  مثبتی از جمله کارهایی که به خوبی آن ها را انجام میدهید و یا چیزهایی که دوستشان دارید، فکر کنید. سپس درباره محدودیتهایتان فکر کنید و با خود فکر کنید آیا واقعا وجود دارند و یا این خود شما هستید که بدانها اجازه داده اید تا در ذهنتان جای بگیرند. درون خود را عمیقا بررسی کنید و در نهایت اعتماد به نفس بیشتری به دست خواهید آورد.

مثبت عمل کنید

مهم تر از مثبت فکر کردن، مثبت عمل کردن است. در واقع عملی کردن افکارتان، همان کلید بیشتر کردن اعتماد به نفستان خواهد بود. آموختن مثبت اندیشی بحثی جدا است، اما با شروع به  مثبت عمل کردن است که میتوانید خودتان را تغییر دهید، یک عمل در یک زمان! شما همان عملی هستید که آن را انجام میدهید، پس اگر کارهایی که میکنید را عوض کنید، خودتان را عوض کرده اید. به نحوی مثبت عمل کنید و به جای آنکه به خودتان بگویید که نمیتوانید فلان کار را انجام دهید، وارد عمل شوید و فردی مثبت باشید. با  افراد با  کلامی  مثبت  حرف زده و  برای کارهایتان انرژی به خرج دهید. بعد از انجام این کارها، به زودی متوجه تغییراتی خوشایند خواهید شد.

مهربان و بخشنده باشید

شاید در ابتدا این تیتر به نظرتان احساسی بیاید! اگر از نظرتان این بخش چرند است، از روی آن بگذرید. مهربان بودن با دیگران و بخشنده بودن نسبت به خود و زمانتان و چیزهایی که دارید، راهی شگرف برای بهتر کردن تصویر ذهنیتان از خودتان است. با این کار شما طبق قانون طلایی عمل خواهید کرد و شروع به داشتن احساس خوبی در مورد خودتان خواهید کرد و فکر خواهید کرد  که شما نیز  یک شخص خوب هستید.

“یک کلید مهم برای موفقیت، داشتن اعتماد به نفس است. کلید اعتماد به نفس آماده بودن است.” (Arthur Ashe)

آماده باشید

زمانی  که فکر میکنید چیزی را به  خوبی انجام نمیدهید،  مسلما اعتماد داشتن به خودتان هم برایتان سخت خواهد بود. با آماده کردن خودتان میتوانید بدین فکر نیز غلبه کنید. تصور کنید که در امتحانی شرکت خواهید کرد. اگر به اندازه کافی مطالعه نکرده باشید، نسبت به درست انجام دادن تواناییهایتان نیز به خود اعتماد ندارید و این در صورتی است که اگر مطالعه کرده بودید، آماده تر میبودید و اطمینان بیشتری به خود داشتید. حال به زندگیتان نیز به چشم یک آزمون نگاه کنید و خودتان را برای آن آماده کنید.

اصول خود را شناخته و بدانها عمل کنید

اصولی که زندگی شما  بر پایه آن ها ساخته شده اند چیستند؟ اگر جواب این سوال را نمیدانید، به مشکل خواهید خورد، زیرا در زندگیتان احساس بی جهت بودن خواهید کرد. شاید سعی بر این داشته باشید که طبق  قانون طلایی زندگی کنید (و اغلب در انجام آن شکست بخورید) و این اصل کلیدی شما باشد و  سعی بر این داشته باشید که زندگی خود را با توجه به آن بگذرانید  و یا شاید هم اصول دیگری برای خود داشته باشید. مثلا شاید دوست داشته باشید که اشتیاقات و احساسات را مبنای زندگی خود قرار دهید. درباره اصولتان فکر کنید. شاید شما هم اصولی برای خود دارید که تا الآن چندان درباره آن ها فکر نکرده اید. حال با خود فکر کنید که آیا تا الآن بر پایه این اصول زندگیتان را گذرانده اید و یا فقط بدانها اعتقاد داشته اید و بدانها عمل نکرده اید.

با آرامش صحبت کنید

آرام صحبت کردن امر ساده ایست، اما میتواند تغییر بزرگی بر روی دید سایرین نسبت به شما بگذارد. فردی که دارای اقتدار است، به آرامی صحبت می کند و این نشان دهنده اعتماد به نفس او است. شخصی که فکر میکنید ارزش این را ندارد که به صحبت هایش گوش داده شود ، تند تند صحبت میکند و علت آن این است که نمیخواهد سایرین را برای گوش دادن به چیزی که برایشان ارزشی ندارد معطل سازد. حتی اگر با آرام صحبت کردن نیز همچنان احساس اعتماد به نفس پیدا نکردید، باز هم چندین بار آن را انجام دهید. این کار رفته رفته اعتماد به نفس بیشتری به شما میدهد. البته توجه داشته باشید که خیلی هم آرام صحبت نکنید و از طرفی هم حواستان باشد که با عجله صحبت نکنید.

صاف بایستید

این روش، معمولا کار میکند. زمانی که صاف و شق و رق می ایستید، احساس بهتری نسبت به خود خواهید داشت. تصور کنید که بالای سرتان به طنابی که از آسمان به پایین افتاده وصل است و مابقی بدنتان صاف در راستای سرتان قرار گرفته است. صرف نظر از این مساله، اگر توجه کرده باشید افرادی  که شق و رق  و با اعتماد به نفس می ایستند، جذاب تر به نظر میآیند. این روش همیشه روشی کاربردی برایتان خواهد بود.

خبره تر شوید

چگونه بیشتر احساس صلاحیت و  توانایی داشتن میکنید؟ مسلما با تواناتر شدن. چگونه این کار را انجام می دهید؟ شاید با تمرین و مطالعه. از کارهای کوچک شروع کنید. مثلا اگر میخواهید که نویسنده ماهرتری  شوید، سعی نکنید که از همان ابتدا به دنبال تمام جزیتتات مرتبط با نویسندگی و نگارش بروید. فقط شروع کنید و بیشتر از قبل بنویسید. چیزهایی از قبیل مجله، وبلاگ، داستان های کوتاه و یا برخی نوشته های آزاد دیگر.. هر چه بیشتر بنویسید، در نوشتن بهتر خواهید شد. به عنوان مثال روزی 30 دقیقه از وقتتان را صرف نوشتن کنید. تمرین کردن، تواناییتان را بالاتر خواهد برد.

هدف های کوچکی برای خود تعیین کنید و بدانها برسید

معمولا اکثر افراد یک هدف خیلی بزرگ و دور از دسترس را انتخاب میکنند و زمانی که به آن نمیرسند و شکست میخورند با دلسردی مواجه میشوند. در عوض سعی کنید تا  در ابتدا اهداف کوچکتری که راحت تر هم بدان ها میرسید برای خود تعیین کنید. هدفی برای خود تعیین کنید که میدانید بدان میرسید و  سعی کنید تا  حتما به آن هدف برسید. مسلما بعد از این اتفاق احساس خوبی خواهید داشت. حال هدف کوچک دیگری را تعیین کرده و بدان هم برسید. هر چه اهداف کوچکتان بیشتر باشند، در رسیدن بدان ها موفق تر خواهید بود و به همان نسبت احساس بهتری هم خواهید  داشت و به زودی می توانید تا  اهدافی بزرگتر (اما هنوز هم قابل دستیابی) را تنظیم کرده و به بدانها نیز دست یابید.

یکی از عادات کوچکتان را تغییر دهید

لازم نیست که یک عادت بزرگ مثل ترک سیگار کشیدن را انتخاب کنید. یک عادت کوچک خوب در خود ایجاد کنید. مثلا یادداشت کردن کارهایتان، یا هر روز صبح 10 دقیقه زودتر از خواب بیدار شدن و یا نوشیدن یک لیوان آب زمانی که از خواب بیدار میشوید. عادت کوچکی که میدانید میتواند آن را  انجام دهید را انتخاب کنید و آن را به مدت یک ماه انجام دهید. زمانی که به انجام آن عادت، عادت کردید مسلما احساس خوبی خواهید داشت.

بر روی راه حل ها تمرکز کنید

اگر همیشه فرد شاکی ای هستید، یا فقط بر روی مشکلات تمرکز می کنید، از این پس موضوع تمرکزتان را تغییر دهید. تمرکز کردن  بر راه حل ها به جای مشکلات، یکی از بهترین چیزهایی است که می توانید برای کسب اطمینان و کمک به  حرفه و  شغل خود انجام دهید.  مثلا زمانی که با خود میگویید: “من چاق و تنبل هستم.” با خود فکر کنید که چگونه این مشکل را حل کنید؟ و یا زمانی که با خود میگویید: “من نمیتوانم به خودم انگیزه بدهم.” برای حل این مشکل چه میکنید؟ و یا زمانی که میگویید: ” من اصلا انرژی ندارم.” از خودتان بپرسید که راه حل چیست؟

لبخند بزنید

این بخش هم یکی دیگز از نکات قدیمی اما کاربردی و مفید است. خیلی اوقات به محض این که لبخند میزنید، احساس بهتری خواهید داشت و این روش به شما کمک خواهد که با دیگران نیز مهربان تر باشید. در واقع لبخند زدن یک چیز کوچک است که می تواند یک واکنش زنجیره ای به دنبال خود داشته باشد و  باور کنید که به معنای استفاده نادرست از وقت و انرژیتان نیست.

داوطلب باشید

این بخش به قسمت “مهربان و بخشنده باشید” مرتبط است اما لازم بود تا از آن بخش تمایز داده شود. فرض کنید که فصل تعطیلات است و میتوانید به دلایلی خیرخواهانه و مثبت کارهای دواطلبانه انجام دهید تا بتوانید به سایرین کمک کرده و زندگیشان را بهتر کنید. قطعا این زمان تبدیل به بخشی از بهترین اوقاتی که داشته اید خواهد شد و فایده ثانویه آن این است که سریعا نسبت به خود احساس خوبی پیدا خواهید کرد.

سپاسگزار باشید

قدردانی و شکرگزاری از چیزهایی که در زندگیتان دارید و یا کارها و چیزهایی که سایرین به شما داده اند میتواند امری بسیار متواضعانه باشد. علاوه بر آن این کار میتواند به منزله اتفاقی مثبت باشد که تصویر ذهنی شما را از خودتان بهتر میسازد.

ورزش کنید

این بخش را میتوانید در اکثر مقالات مرتبط با اعتماد به نفس پیدا کنید. ورزش کردن میتواند یکی از پرفایده تری کارهایتان برای توانمند تر شدنتان باشد و باعث این شود که احساس خوبی نسبت به خودتان داشته باشید. همه کاری که برای شروع باید انجام دهید این است که چند بار در هفته پیاده روی کنید و  بعد از آن شروع به تماشای مزایای آن کنید.  پس این عادت پسندیده را هر چه زودتر شروع کنید.

با کسب دانش توانمند تر و پرقدرت تر شوید

به طور کلی، توانمند شدن ، یکی از بهترین راهبردهای ساخت اعتماد به نفس است و شما می توانید این کار را به طرق مختلف انجام دهید، اما یکی از راه های مطمئن برای توانمند سازی خود، کسب علم و دانش است. این مبحث نیز مرتبط با  دو بخش “آماده باشید.” و “خبره تر شوید.” که در بالاتر ذکر کردیم است. … و شما با انجام تحقیق و مطالعه بیشتر،  به همان نسبت دانش بیشتری خواهید داشت. البته اینترنت هم  یک ابزار عالی  برای انجام این کار است، اما مردم اطراف شما نیز کمکی خوب برایتان خواهند بود، مثلا  افرادی که آنچه را که می خواهید انجام دهید را قبلا انجام داده اند. و یا اصلا مطالعه  کتاب ها، مجلات و  رفتن موسسات آموزشی.

کارهایی را  که به تعویق انداخته اید انجام دهید

لیست کارهایی که قرار است انجام دهید و هنوز هم اقدامی برایشان نکرده اید چیست؟ یکی از کارهای این لیست را همان اول صبح انجام دهید و از شرش راحت شوید. مطمین باشید که بعد از انجام آن احساس خوبی نسبت به خود خواهید داشت.

اکتیو و فعال باشید

مسما انجام دادن کاری، بهتر از انجام ندادن هیچ کاری است. بله، مسلما امکان اشتباه و خطا در کارها وجود دارد، اما اشتباهات نیز بخشی از زندگی هستند و در واقع روشی برای یادگیری انسان هستند. بدون اشتباهات، هرگز بهتر نمیشوید، پس به خاطر این که ممکن است خطایی بکنید خودتان را نگران نکنید. فقط کاری انجام دهید و خودتان را تکان دهید و فعال باشید. مثلا  از لحاظ جسمی  فعال تر شوید و یا برای مراحل انجام یک کار اقدامی را شروع کتید.

بر روی چیزهای کوچک کار کنید

تلاش برای انجام یک پروژه یا کار بزرگ می تواند برای هر کسی، حتی بهترین افراد پر از فشار و دلهره آور و تهدیدآمیز باشد. در عوض یاد بگیرید که شکافهای کوچک را شکسته و بر آن ها غلبه کنید. دستاوردهای کوچک نیز به  شما احساس خوبی میدهند و به موفقیت های بزرگتان نیز اضافه می کنند. یاد بگیرید که کارهایتان را بدین صورت انجام دهید و مطمین باشید که به زودی سرشار از اعتماد به نفس خواهید شد.

میزتان را تمیز کنید

ممکن است این بخش  به نظرچیز کوچک و ساده  ای برایتان بیاید (البته برای برخی از شما هم ممکن است که این طور نباشد.) اما باور کنید که همیشه کاری مفید است. اگر میزتان شلوغ باشد و یا اطرافتان هرج و مرج باشد، با مرتب کردن اطرافتان یا میزتان این احساس به شما دست میدهد که روی بخشی از زندگیتان کنترل دارید.

“من نمیتوانم باور کنم که ارتفاعی وجود داشته باشد که توسط فردی که  اصرار واقعی کردن رویا هایش را یاد گرفته است، فتح نشود. این راز مخصوص میتواند در چهار بخش خلاصه شود که شامل  کنجکاوی، اعتماد به نفس، شجاعت و پایداری هستند و بزرگترین و مهمترین آن ها، اعتماد به نفس است. هنگامی که به یک چیز اعتقاد دارید، سعی کنید تا همه جوره و به طور ضمنی و غیرقابل انکار  بدان اعتقاد داشته باشید.”  (والت دیزنی)